/Files/images/rzne/vchitel/5 (4).JPG Клименко Олег Сергійович

Вчитель музичного мистецтва

Модератор цого сайту

Мій блог: http://hddinform.blogspot.com/

«Музичне виховання – це не виховання

музиканта, а перш за все виховання людини»

В.О.Сухомлинський

Одним із найважливіших завдань сучасної школи є формування творчої, мислячої особистості. В наш час все більше уваги приділяється питанням творчого розвитку дітей, де головним завданням виступає розвиток їх творчих здібностей засобами мистецтва, зокрема музичного.

Музичне мистецтво — один із різновидів творчо-естетичної діяльності людини. У виконавській музичній діяльності інтенсивно розвиваються музичні творчі здібності учнів, розширюються можливості активного сприймання музики.

Музика є мовою серця, найніжніших почуттів, світу емоцій людини.

В.О. Сухомлинський писав, що ″пізнання світу почуттів неможливе без розуміння і переживання музики, без глибокої духовної потреби слухати її й діставати насолоду від неї. Без музики важко переконати людину, яка вступає у світ у тому, що людина прекрасна, а це переконання, по суті є основою емоційної, естетичної, моральної культури″.

Тому своїм проблемним питанням я обрав “Розвиток творчих здібностей учнів шляхом впровадження інформаційних технологій та інтерактивних методів навчання на уроках художньо - естетичного циклу”.

У сучасних умовах гуманізації й демократизації навчального процесу актуальні дидактичні заповіді Василя Олександровича Сухомлинського.

В його книзі “Сто порад учителю він писав: “Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці...”.

У своїй роботі впроваджую передовий педагогічний досвід багатьох вчителів: Л.М. Масол, О.В.Гайдамака, Л.С.Аристова, Ж.С.Марчук.

В умовах інтегрованого навчання ефективніше відбувається взаємопроникнення й систематизація знань учнів, розвиток їх творчих здібностей і гнучкого мислення. Таким чином, формується особистість з новими властивостями.

Розвивати творчість – означає виховувати у дітей інтерес до знань, виявляти їх нахили, самостійність у навчанні. Учень добре вчиться лише тоді, коли він переживає успіх, хоча б невеликий.

Тому головним завданням вчителя я вважаю пробудити чи розвинути в дитині творчість, допомогти учневі знайти себе в житті, за словами Ф.М.Достоєвського: «відкрити в собі людину».

Своїм педагогічним кредо я обрав: “Відкрити в кожній дитині душу творця, дати їй змогу пробудитися і розквітнути!”

У розв’язані задач творчого розвитку учнів велику користь приносять сучасні технічні засоби і новітні технології, такі, наприклад, як комп’ютер і засоби мультимедіа. Впровадження технічних засобів в освітню сферу стало особливо актуальною у наші дні.

Вважаю використання ІКТ у сучасній освіті як один із необхідних засобів професійної діяльності вчителя.

На уроках музичного мистецтва та художньої культури я застосовую сучасні інформаційні технології: мультимедійні навчальні програми з музичного мистецтва і художньої культури, електронні музичні енциклопедії, ресурси глобальної мережі Інтернет.

Застосування ІКТ на уроках музичного мистецтва сприяє всебічному і гармонійному розвитку особистості дитини, насамперед розвитку її творчих здібностей та дозволяє :

• підвищувати продуктивність уроку;

• підвищувати якість рівня використання наочності на уроці;

• об’єктивно та своєчасно проводити контроль та підведення підсумків ;

• дозволяє залучити учнів до створення творчих робіт ;

• підвищувати пошук інформації з найрізноманітніших джерел;

• розвивати самостійне мислення.

Інтегруючи уроки музичного мистецтва з комп’ютерними технологіями дозволило мені зробити уроки більш цікавими, якісними, яскравими, візуальними, творчими.

Комп’ютер перестає бути джерелом інформації, а стає організатором навчально - пізнавальної діяльності школярів.

Працюючи над розвитком творчих здібностей учнів, на уроках музичного мистецтва я використовую різні методи, що є актуальними в системі мистецької освіти: метод розповіді та бесіди, метод наочності, ігровий метод, метод порівняння і зіставлення, метод узагальнення, метод «зруйнування», метод «емоційного заряду»,метод художньо-педагогічної драматургії, метод забігання наперед і повернення до вивченого матеріалу.

У своїй роботі застосовую різні форми навчання: індивідуальну роботу, роботу в групах, колективну робота, роботу в парах.

Працюючи за інноваційними технологіями особливу увагу я намагаюсь приділяти інтерактивному навчанню. Використовую інтерактивні методи навчання: «Мікрофон», «Ланцюжок», «Коло», «Аукціон», «Мозковий штурм», «Гронування», «Чистий аркуш», «Дерево знань», «Асоціативний кущ», «Гронування», «Навчаючи – вчуся».

Я намагаюся уникати “закритих” питань, на які можна однозначно відповісти “так” чи “ні”, ставлю запитання закриті, які починаються з “як”, “чому”, заохочую учнів висловлювати свої ідеї, почуття.

Дуже важливо на уроках залучати до роботи всіх учнів. У цьому мені допомагають такі методи, як «Коло», «Ланцюжок» та «Мікрофон».

Робота в малих групах корисна для формування навичок участі в дискусії. Більшості учнів легше висловитися в невеличкій групі, до того ж цей метод дає можливість заощадити час, бо відповідає потребам вислуховувати кожну дитину у великій групі.

“Навчаючи – вчуся”. Метод “Прес” використовую у випадках, коли виникають суперечливі думки з певної проблеми і потрібно зайняти й аргументувати чітко визначену позицію щодо суспільної проблеми, яка обговорюється.

Метод “Гронування”, “Асоціативний кущ” використовую на різних типах уроків, залежно від мети застосування методу. Пропоную учням утворити асоціативний кущ або інформативне гроно. Ці методи використовую під час вивчення будь-якої теми. Він сприяє розвитку логічного мислення, творчої уяви школярів.

З метою опрацювання значного обсягу інформації за короткий проміжок часу використовую метод “Ажурна пилка”.

Для розвитку навичок пильно споглядати картини, вміння занурюватися у музичний твір і уявляти художній образ твору, відчувати епоху, в якій написаний твір, на уроках музики використовую фасилітовану дискусію.

Важливою ознакою даної технології є відсутність додаткової інформації про авторів творів, час їх створення та художні засоби. За допомогою фасилітованої дискусії учні точніше відчувають настрій, вчаться самостійно інтерпретувати мистецькі твори, удосконалюють і збагачують словниковий запас. Отже, вчитель має можливість формувати в школярів поліхудожній образ світу.

Інтерактивні методи навчання сприяють формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співпраці та більш високому рівню засвоєння матеріалу учнями.

Кредо інтерактивного навчання:

“ Те, що я чую, я забуваю.

Те , що я бачу й чую, я трохи пам'ятаю.

Те, що я чую, бачу й обговорюю - я починаю розуміти.

Коли я чую, бачу, обговорю й роблю – я здобуваю знання.

Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром”.

У своїй роботі я використовую різноманітні творчі завдання, казкові сюжети, музично-дидактичні ігри, театралізовані ігри.

З усієї різноманітності ігор на уроках музики доцільними є ігри музично-дидактичні, сюжетно-рольові та проблемно-моделюючі.

Я використовую ігри-загадки, ігри-змагання, які сприяють засвоєнню, закріпленню знань, оволодінню способами пізнавальної діяльності, сприяють формуванню в дітей навичок музичного сприймання, вмінню розрізняти висоту, тембр, силу і тривалість звуку, планомірно розвивають висотний, динамічний, ритмічний і тембровий слух.

Ігри “Голосно-тихо”, “Швидко-повільно”, “Вгору-вниз”, “Луна”, “Дзеркало”, “Веселі діалоги”, музикальні “хрестики – нулики” .

Ці ігри доцільно проводити під час ознайомлення дітей з елементами музичної грамоти, організації процесу спостереження за розвитком музики, розширення емоційного, інтонаційного досвіду, лексичного запасу.

Для закріплення мистецьких понять та термінів наприкінці вивчення теми проводимо ігри: «Кращі знавці мистецтв», «Поле чудес». Такі ігрові форми проведення підсумкового оцінювання включають перевірку не лише спеціальних вузько предметних, й загально-художніх компетентностей для з’ясування рівнів художнього мислення учнів.

На уроках музичного мистецтва застосовую театральні інсенізації.

Щоб розвивати творчі здібності учнів, поступово та систематично включати їх у самостійну пізнавальну діяльність та забезпечити співпрацю між учнями і вчителем я використовую у своїй практиці нестандартні уроки.

Уроки музики проведені нетрадиційно, стимулюють творчість учителя й учнів, створюють сприятливі умови для спільної співпраці.

Сповнені яскравих вражень, невимушеного спілкування, демократичні за своєю суттю, такі уроки допомагають зацікавити учнів музикою, внести певні емоції в міжособисті стосунки в класі.

Нестандартна типологія уроків допомагає створити позитивну мотивацію навчальної діяльності, що надзвичайно важлива в роботі з школярами.Зміст уроку музичного мистецтва починається з виникнення своєрідного задуму, постановки мети, пошуку нестандартних способів реалізації драматургії уроку.

На початку кожного уроку я ставлю перед учнями проблемне питання, яке ми спільно вирішуємо. Такий підхід впливає на процес розвитку творчих здібностей дітей.

На уроках завжди прагну установити міжпредметні та міжмистецькі зв’язки, що допомагають сформувати в учнів цілісну систему знань про мистецтво:

1. літературні твори (прислів’я, приказки, заклички, вірші, загадки, сюжети літературних творів, біографічні відомості з життя композиторів, музикантів, художників, скульпторів, архітекторів);

2. твори образотворчого мистецтва (ілюстрації живопису, архітектури, скульптури, графіки, дизайну, фотографії);

3. твори народного декоративно – ужиткового мистецтва;

4. матеріали про побут і звичаї народу;

5. географічні відомості про фольклорні регіони України, країни світу;

6. історичні факти, відображені у музиці та інших видах мистецтва, історію створення творів мистецтва, історію виникнення мистецьких епох.

Протягом кожного навчального року у нашій школі проходять предметні тижні. Під час проведення тижня музичного мистецтва і художньої культури я намагаюся залучати до творчої діяльності всі класи, в яких викладаю предмети.

Урок музики має велику силу впливу на внутрішній і духовний світ учнів, пробуджує інтерес до музики, необхідність спілкуватися з нею.

Одним із шляхів розвитку творчої особистості учнів, їхньої креативності я вважаю творчу музичну діяльність, яка має пронизувати усі види музичної діяльності школярів та є якісним показником творчого самовираження . У виконавській діяльності інтенсивно розвиваються музичні творчі здібності учнів, розширюються можливості активного сприймання музики.

На кожному уроці я навчаю дітей уважно слухати музику, спостерігати за інтонаційним розвитком музики, інтерпретувати інтонаційно – образний зміст прослуханих творів у процесі колективних обговорень і дискусій, навчаю елементам гри на музичних інструментах, споглядати твори різних видів мистецтв, аналізувати музичні та художні образи, розуміти мову мистецтв, пояснюю що різні види мистецтва тісно пов’язані з життям людини, виховую інтерес до вивчення мистецтва, формую естетичні смаки.

Одним із провідних видів діяльності на уроці музичного мистецтва вважаю вокально-хорову діяльність. Для успішного вокального виховання учнів застосовую різноманітні прийоми, керуюсь принципом особистісно орієнтованого навчання.Для цього періодично прослуховую учнів з метою перевірки стану співацьких голосів та динаміки їх розвитку. Розробляю індивідуальні завдання дітям, які пасивно ставляться до співу, наприклад: прослухати мелодію і намалювати її «напрямок» у повітрі; впізнати пісню за ритмом або мелодією; слухаючи пісню у виконанні вчителя, співати її про себе тощо. Дітей, які співають фальшиво, завжди розміщую поруч з тими, хто чисто інтонує. У роботі з дітьми використовую співацькі завдання, складені з урахуванням примарної зони, зокрема: повторення співу птаха, виконаний учителем; здійснення приспівувань окремих звуків про себе на склади «го», «ля»; використання прийомів атаки звуків верхнього регістру для того, щоб виключити перенесення низького розмовного голосу у спів. Поступово на кожному уроці я розвиваю в учнів музичний слух, музичну пам’ять, почуття ритму, творчу уяву, фантазію, вокально-хорові навички, вміння і знання мистецтва. Кожне домашнє завдання має на меті слухання музики за власним вибором учнів та визначення її образного змісту, привертаючи увагу до стильової й епохальної належності.

З метою розвитку самоосвіти учнів використовую метод пошукової діяльності. Клас ділиться на три пошукові групи «Музиканти», «Художники, «Історики». Повідомляю учням деталі наступного уроку і пропоную знайти інформацію за пропонованою темою. Таким чином стимулюється процес художнього пізнання з позиції «Ми», розвиваються допитливість та самовдосконалення.

Самостійну роботу учнів з музичного мистецтва організовую у вигляді коротких творчих повідомлень, рефератів, презентацій. Такий підхід викликає зацікавлення учнів до предметів і до вивчення тем, сприяє кращому їх засвоєнню.

У школі керую вокально - хоровим гуртком «Співаночка», основним завданням якого є розвиток особистості засобами музичного мистецтва. Учні гуртка виступають на шкільних концертах, виховних заходах, родинних святах, неодноразово брали участь в районних та обласних конкурсах.

Кiлькiсть переглядiв: 783