Система роботи з обдарованими дітьми на засадах ідей В.О. Сухомлинського Рецензент : А.Б.Островська - завідуюча методичним кабінетом Кіровоградської районної державної адміністрації. Упорядники : - Шиманська Ірина Миколаївна - директор Клинцівської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів; - Забеділіна Людмила Василівна - заступник директора школи з навчально-виховної роботи. Рекомендована для використання педагогічними колективами шкіл, а також для тих, хто прагне впроваджувати систему роботи з обдарованими дітьми в навчально-виховний процес. |
Зміст 1.Вступ …………………………………………………………………. 2 2.Завдання та напрямки роботи з обдарованими дітьми………… 3. Ознаки обдарованих дітей ……………………………………… 4. Показники творчої обдарованості дитини. Система пошуку обдарованих дітей…………………………………………………… 5. Алгоритм роботи з обдарованими дітьми………………………. 6.Формуємо творчу особистість.............................................................................................. 7.Обдарована дитина у фокусі уваги…………………………………. 8. Громадська думка з проблеми навчання та розвитку обдарованих дітей…………………………………………………………………… |
ВСТУП
Кожна обдарована дитина - індивідуальність, яка потребує особливого підходу. Сприяння реалізації обдарування вимагає організаціі особливого середовища, зокрема спеціальної освіти, яка виходить за межі навчання у звичайній школі. Яка ж школа потрібна обдарованим? Та, яка розвиває здібності дітей. Але цього замало.
Школа для того й існує, щоб допомогти дитині, підліткові, юнакові розвинути в собі здібності до самореалізації, не тільки навчити, а й створити умови, щоб дитина була готова до цієї складної самостійної роботи.
Ідея формування творчорозвинутої особистості є провідною у роботі Клинцівської ЗШ І - ІІІ ступенів. Наш навчальний заклад — це передусім творче середовище, де формується нова людина, формується як творча особистість, розкриття обдарувань якої збагатить суспільство, забезпечить прогресивний розвиток країни, світу, людства. І в даному контексті на перший план виходить організація роботи з обдарованими дітьми, головною метою якої є створення умов для формування високоінтелігентної, активної творчої особистості.
Для досягнення поставленої мети система роботи з обдарованою молоддю має бути органічною сукупністю змісту, методів, форм, прийомів та засобів, які ставлять дитину в умови суб'єкта творчої діяльності й забезпечують формування її особистості як дослідника.
Завдання та напрямки роботи з обдарованими дітьми
Найважливішим в організації роботи з обдарованими дітьми є створення загального «поля креативності», яке сприяє розвитку творчих здібностей учнів, учителів і адміністрації. Виходячи з цього, у закладі визначені головні завдання роботи з обдарованими дітьми;
- створення максимально сприятливих умов для розвитку обдарованих дітей;
- розробка й поетапне впровадження нового змісту освіти, інтерактивних технологій навчання й виховання;
- створення сприятливих умов для самозростання, розвитку творчого потенціалу вчителів.
Організаційна робота в закладі проводиться за напрямами.
Перший напрям. Удосконалення творчого потенціалу вчителів.
Згідно з цим здійснюється систематична робота над розкриттям творчого потенціалу кожного вчителя, реалізацією його здібностей, залучення до педагогічної системи роботи з обдарованими дітьми, прагнення до самоствердження.
Уже кілька років працює творча група вчителів над темою «Використання інноваційних технологій в навчально-виховному процесі».
Великою популярністю в учителів закладу користується робота постійних семінарів «Творчий учитель — творчий учень», «Теорія і практика сучасного уроку».
Другий напрям. Організація роботи з обдарованими учнями.
Усвідомлюючи, що головною метою навчання є залучення обдарованої дитини до неперервного процесу самовдосконалення — самовиховання, саморозвитку, самонавчання — адміністрація школи домагається використання педагогами діяльнісно-компетентнісного підходу до проведення уроків з використанням елементів інтерактивних технологій, що систематично збільшує операційне поля учнів, формує різні типи мислення, засвоєння навчального матеріалу на рівні теоретичного узагальнення й систематизації.
Обдаровані учні постійно залучені до освітнього процесу через системне використання різноманітних видів урочної та позаурочної діяльності.
Працюють різноманітні гуртки, успішно діє учнівське самоврядування. Систематично відбуваються турніри інтелектуальних ігор «Дебати», «Брейн-ринг», «Що? Де? Коли?».
Через введення нової технології уроків, яка реалізує інноваційний та дослідницький підхід у навчанні та вихованні обдарованих дітей, учитель сприяє самостійній інноваційній та дослідницькій діяльності юних обдарувань.
Василь Сухомлинський дає алгоритм виховання обдарованої дитини: «Творчість народжується там, де створюється сплав глибоких і міцних знань з досвідом практичної діяльності, який склався у процесі самостійної роботи, самовиховання і запозичений в майстрів педагогічної справи. Якою талановитою не була б людина, а якщо вона не вчиться на досвіді інших, то ніколи те буде хорошим педагогом».
Третій напрям. Поради батькам, які прагнуть розвивати здібності своїх дітей.
1.Не стримуйте розкриття потенційих можливостей психіки.
2.Уникайте однобокості в навчанні та вихованні.
3.Не позбавляйте дитину ігор, забав, казок, створюйте умови для зихисту дитячої енергії, рухливості, емоційності.
4.Допомагайте дитині в задоволенні основних людських потреб: почуття безпеки, кохання, повага до себе та оточення, оскільки людина, енергія якої пригнічена загальними проблемами, найменше спроможна досягти висот самовираження.
5.Залишайте дитину на самоті й дозволяйте займатися своїми справами. Якщо ви хочете своїй дитині добра, навчіть її обходитися без вас.
6.Підтримуйте здібності дитини до творчості й виявляйте співчуття до невдач. Уникайте незадовільної оцінки творчих спроб дитини.
7.Будьте терплячими до ідей, поважайте допитливість, запитання дитини. Відповідайте на всі запитання, навіть якщо вони, на ваш погляд, виходять за рамки дозволеного.
8.Навчайте не того, що може сама дитина, а того, що вона опановує за допомогою дорослого, показу, підказки.
Для визначення, чи розвивають батьки здібності своєї дитини, ми проводимо з батьками анкету.
Анкета для батьків
1 | Ваша освіта:. середня спеціальна, вища (потрібне підкреслити) | |||||||
2 | У якій сфері людсьхої діяльності Ви працюєте (медицина, освіта, економіка, право, військова, спорт, інше)? Ваша професія? | |||||||
3 | Чим захоплюєтесь у вільний час? | Так | Іноді | Ні | ||||
4 | Чи на всі запитання дитини Ви відповідаєте так терпляче та відверто, як це можливо? | |||||||
5 | Чи сприймаєте серйозно «дорослі» запитання та висловлювання дитини? | |||||||
6 | Чи є у Вас дома стенд (місце), на якому дитина може демонструвати свої роботи? | |||||||
7 | Чи сварите дитину за безлад у її кімнаті або на столі, якщо це пов'язано з творчими заняттями і робота ще не закінчена? | |||||||
8 | Чи має дитина кімнату виключно для її занять або частину кімнати (потрібне підкреслити)? | |||||||
9 | Чи даєте дитині доручення, які їй під силу? | |||||||
10 | Чи допомагаєте дитині будувати її особисті плани та приймати рішення? | |||||||
11 | Чи берете дитину в мандрівки цікавими місцями? | |||||||
12 | Чи допомагаєте дитині вдосконалити результати її роботи? | |||||||
13 | Чи встаноатюєте для дитини стандарт поведінки (у межах розумного) і чи стежите, щоб вона його дотримувалася? | |||||||
14 | Чи говорите дитині, що вона гірша за інших дітей? | |||||||
15 | Чи принижуєте дитину покаранням? | |||||||
16 | Чи забезпечуєте дитину книгами та матеріалами для її улюблених занять? | |||||||
17 | Чи привчаєте дитину мислити самостійно? | |||||||
18 | Чи привчаєте дитину до читання з дитинства? | |||||||
19 | Чи спонукаєте дитину вигадувати історії, фантазувати? | |||||||
20 | Чи дозволяєте дитині брати участь у плануванні сімейних справ та мандрівок? | |||||||
21 | Чи хвалите дитину за вивчені вірші, розповіді, пісні? | |||||||
22 | Чи вчите дитину вільно спілкуватися з дорослими будь-якого віку? | |||||||
23 | Чи розробляєте практичні експерименти, аби допомогти дитині більше дізнатися про щось? | |||||||
24 | Чи дозволяєте дитині гратися з усіляким непотрібом? | |||||||
25 | Чи спонукаєте дитину знаходити проблеми й потім розв'язувати їх? | |||||||
26 | Чи знаходите в заняттях дитини щось гідне схвалення? | |||||||
27 | Чи існують теми, які зовсім не порушуєте в обговоренні з дитиною? | |||||||
28 | Чи даєте дитині можливість приймати рішення самостійно? | |||||||
29 | Чи допомагаєте дитині знаходити телепрограми, які заслуговують на увагу? | |||||||
З0 | Чи розвиваєте в дитині позитивне сприймання її здібностей? | |||||||
31 | Чи відсторонюєтеся від невдач дитини, кажучи: «Я теж цього не вмію»? | |||||||
32 | Чи заохочуєте в дитині максимальну незалежність від дорослих? | |||||||
33 | Чи віддаєте перевагу самостійному виконанню дитиною головної частини роботи (за яку вона сама взялася), навіть якщо невпевнені в позитивному результаті? | |||||||
Оцінювання результатів
Спочатку згідно з ключем підрахуйте бали.
Запитання перше: «вища» — 2 бали; «середня спеціальна» — 1 бал; «середня» — 0 балів.
Запитання друге (бали нараховують залежно від того, наскільки багато знань та творчого підходу потребує професія):«потребує багато знань та творчого підходу» — 2 бали; «так собі» — 1 бал; «стереотипна діяльність» — 0 балів.
Запитання третє: якщо є хобі — 2 бали; немає — 0 балів.
Запитання 4, 5,6,8,9,10,11,12,13,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 20, 32, 33: «так» — 2 бали; «іноді» — 1 бал; «ні» — 0 балів.
Запитання 7, 14, 27, 31: «так» — 0 балів; «іноді» — 1 бал; «ні» — 2 бали. Складіть суму балів за трьома шкалами та оцініть рівень відповідного показника:
- інтелектуального розвитку (шкала включає запитання 1, 4, 5, 16, 18, 20, 23, 27, 29): високий рівень — 15—18 балів; середній — 5—14 балів; низький — 0 балів;
- творчих досягнень (запитання 2, 3, 6, 7, 8, 11, 12, 19, 22, 24, 25): високий рівень — 19—22 бали; середній — 5—18 балів; низький — 0—4 бали;
- здатності до саморегуляції (запитання 9, 10, 13, 14, 15, 17, 21, 26, 28, З0, 31, 32, 33): високий рівень — 21—26 балів; середній — 7—20 балів; низький — 0—6 балів.
Ознаки обдарованих дітей
· Обдаровані діти часто перескакують через послідовні етапи свого розвитку;
· у них чудова пам'ять, яка базується на ранньому мовленні та абсолютному мисленні;
· рано починають класифікувати й категорувати інформацію;
· у них великий словниковий запас, вони із задоволенням читають словники, енциклопедії;
· можуть займатися кількома справами відразу;
· вони дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ;
· у ранньому віці здатні простежувати причинно-наслідкові зв'язки, робити правильні висновки;
· легко справляються з пізнавальною невизначеністю, із задоволенням сприймають складні довгострокові завдання;
· не можуть терпіти, коли їм нав'язують готову відповідь;
· можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі;
· їм властиве надто розвинуте почуття справедливості;
· добре розвинуте почуття гумору;
· вони постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що не під силу, й у вирішенні деяких із них домагаються успіху;
· для обдарованих дітей характерні перебільшені страхи, оскільки вони здатні уявити собі безліч небезпечних наслідків подій;
· вони надзвичайно схильні до немовних проявів почуттів, емоцій до людей, які їх оточують;
· часто володіють екстрасенсорними здібностями;
· вони негативно оцінюють себе;
· більшість обдарованих дітей сплять менше від своїх однолітків, вони
раніше відмовляються від денного сну;
· обдаровані діти інколи мають труднощі з тонкою руховою координацією.
Показники творчої обдарованості дитини
· Стійка підвищенна потреба в самоактуалізації.
· Наявність власної думки.
· Інтелектуальна незалежність, зневажливе ставлення до стереотипів, авторитетів. Потреба чинити опір шаблону, нав'язаному стилю діяльності.
· Висока самооцінка, потреба мати свій «Я-образ».
· Схильність до гри, почуття гумору, дотепність.
· Оригінальність.
· Імпульсивність, поривчастість.
· Широта інтересів. Інтерес до філософських питань.
· Повна відсутність поваги до проторених шляхів.
· Прагнення самостійно подолати труднощі, які виникли.
· Постійне прагнення поліпшувати якість своєї продукції, вимогливість до себе.
· Завзяття й наполегливість думки. Здатність невідступно думати про певний предмет.
· Потреба в серйозній внутрішній роботі, створенні своєї індивідуальності, духовному зростанні.
Педагогічним колективом розроблено систему пошуку обдарованих дітей.
Система пошуку обдарованих дітей
(схема №1)
№ | Сфера пошуку | Критерії, за якими здійснюється пошук |
1 | Вступні випробування | Оригінальність, пізнавальний інтерес, ерудиція, рівень творчості |
2 | Урок | Нестандартність мислення, рівень творчості, пізнавальний інтерес, ерудиція |
3 | Бібліотека | Вивчення запитів, допитливості, інтересів |
4 | Факультативи | Ерудиція, неординарність підходів, допитливість, наполегливість, оригінальність |
5 | Психодіагностика | Лідерські якості, ерудиція, оригінальність, об'єктивність самоаналізу |
б | Учнівські олімпіади, конкурси-захисти творчих робіт, проектів | Інтелектуальні здібності, нестандартність мислення, багата лексика, ерудиція, здатність до пошуку, аналізу |
7 | Виховна робота | Ініціативність, активність, свідомість, відповідальність, загальнолюдські якості |
На основі системи пошуку обдарованих дітей (схема №1), було створено модель «Обдарованості» (схема №3)
Алгоритм роботи з обдарованими дітьми
1. Пошук обдарованих дітей, виявлення талантів.
2. Організація роботи з виконання програми:
-профільне навчання (природничо-математичний профіль);
- вивчення комп’ютерних технологій;
-факультативні заняття, робота в шкільній та сільській бібліотеках;
- самоосвітня діяльність учнів;
- консультації та індивідуальні заняття учнів;
- робота в еколого-краєзнавчому гуртку та гуртку «Юний лісничий»;
- позанавчальна робота.
3.Кадровий потенціал, науково-методичне забезпечення:
- розробка та впровадження авторських програм до роботи з обдарованими дітьми;
- методичні розробки;
- анкетування та діагностування;
- видавнича діяльність, рецензування робіт;
- залучення сім'ї.
4. Формування педагогики співробітництва:
- розробка та впровадження системи «Учень — учитель — студент»;
- круглі столи;
- проблемні семінари.
5. Творча самореалізація особистості:
- всеукраїнські предметні олімпіади, конкурси;
- творчі звіти;
- КВК, інтелектуальні ігри;
- учнівське самоврядування;
- видавнича діяльність.
6 Система заохочень, стимулювання творчих досягнень:
- нагородження переможців і призерів олімпіад, конкурсів-захистів тощо;
- проведення предметних тижнів;
- розробка та впровадження критеріїв встановлення рейтингу;
- моральне та матеріальне стимулювання педагогічних працівників.
7. Результативність роботи:
- сформована особистість із глибокими та міцними знаннями;
- розвиток природної обдарованості;
- загальнокультурний розвиток;
- активні життєві позиції;
- науковий світогляд;
- майбутній учений, керівник виробництва;
- вільне володіння комп'ютером;
- вільне володіння іноземною мовою;
- прагнення до самовдосконалення, самоствердження, вироблення «Я-концепції»;
- збереження здоров'я.
ФОРМУЄМО ТВОРЧУ ОСОБИСТІСТЬ
Західні дослідники вважають, що результативність творчої навчальної діяльності учнів залежить від двох умов: проведення психолого-педагогічної діагностики рівня творчого розвитку учнів і досконалого вивчення змісту навчального предмета з метою знаходження можливостей для вирішення творчих задач. Додамо, що така результативність забезпечується також ефективною організацією творчої навчальної діяльності учнів.
Навчальна і виховна діяльність педагогічного колективу Клинцівської ЗШ І - ІІІ ступенів пов'язана з формуванням творчих здібностей учнів. Колективом розроблено модель формування творчої особистості учнів в умовах загальноосвітньої школи.
Модель формування творчої особистості в умовах загальноосвітньої школи
Формування творчої особистості дитини |
Педагогічний процес | Виховна робота |
Реалізація творчого потенціалу дітей |
Творча взаємодія учня і вчителя | Взаємозалежність творчої праці вчителя і творчої діяльності учня |
Сприяння творчій навчальній діяльності учнів з боку вчителя | Стимулювання творчих здібностей дітей |
Розвиток креативних здібностей, мислення, спрямованості на пошук, самовдосконаленн, інтересів до творчої діяльності, напологлевості у пошуках нового |
Навчальну діяльність можна поділити на стандартну та творчу. Наслідками стандартної діяльності є озброєння учнів знаннями, вміннями з різних предметів, формування в учнів у процесі навчання мотивів, характерологічних якостей, умінь, що сприяють успішній творчій діяльності. Творча діяльність сприяє подальшому розвитку внутрішніх передумов до творчості, тобто креативного ядра особистості, яке й забезпечує потенційну здатність людини до творчості та рівень подальших творчих досягнень. Зауважимо, що такий розподіл навчальної діяльності є умовним, але доцільним із погляду планування та застосування тих форм і методів організації навчання, які ефективно сприяють розвитку творчих можливостей учнів.
Позанавчальна та навчальна робота здійснюється у процесі організації творчих ситуацій, які стимулюють пошукову діяльність учнів, розвивають їх творчі можливості, але не завжди приводять до оволодіння новими знаннями, вміннями і навичками. Тому ми створюємо на уроках творчі ситуації, органічно пов'язані зі змістом навчального матеріалу конкретного уроку. Творчі ситуації можна створювати під час розв'язання учнями творчих задач; вирішення навчальних проблем; дискусій; критичного аналізу прочитаного; виконання різноманітних творчих завдань; навчальної експериментальної і дослідницької діяльності; ігрових ситуацій тощо. Особливе значення для організації творчої навчальної діяльності мають уроки під час яких використовуються інтерактивні технології, уроки, позбавлені звичних шаблонів.
Педагогі школи в основному використовують такі основні форми інноваційних уроків: конференції; диспути; мандрівки; КВК; змагання; загадки; ігри тощо. Кожен учитель має свої індивідуальні особливості у плануванні уроків під час яких впроваджує елементи інноваційних технологій.
Створення творчих ситуацій та проведення уроків з використанням інноваційних технологій, сприяє формуванню творчого процесу, який складається з послідовних етапів, а саме:
1.Жвава зацікавленість учня у творчій діяльності, ентузіазм,
психологічна готовність до вирішення проблеми.
2.Наявність знань, умінь і навичок, необхідних для чіткого усвідомлення та формулювання творчого завдання.
3.Пошук додаткової інформації для розв'язання завдання. Якщо завдання не вирішено, відбувається перехід до наступних етапів.
4.Уявний відхід від вирішення проблем, переключення на інші види діяльності.
5.Еврика, осяяння. А може, лише перший крок до розв'язання завдання.
6.Перевірка одержаного результату.
Плануючи творчу навчальну діяльність учнів, учитель враховує їхній рівень розвитку і прогнозує вихід із творчих ситуацій. Можна планувати творчі ситуації у три або шість етапів, передбачати надання допомоги учням під час їх творчої навчальної діяльності, переносити остаточне вирішення завдання на наступний урок або давати додому, щоб забезпечити етап зосередження зусиль на пошуки додаткової інформації.
Саме тому в кожному навчальному предметі ми виділяємо теми, які забезпечують розвиток пошуково-перетворюючого стилю мислення учнів та якісне засвоєння ними базових понять, умінь і навичок. Викладання певного навчального предмета передбачає розвиток в учнів мислення і навичок його практичного застосування, щоб вони могли переосмислити знання, одержати нову інформацію. Таким чином ми прищеплюємо потяг до самостійного набуття знань та вільного користування відповідними літературними, науковими і навчальними джерелами. Творчий підхід до викладання підвищує ініціативу учнів та самостійність у навчанні, шляхом особливої уваги до розвитку здатності творити та виконавської діяльності.
Отже, зміст навчального предмета ми будували так, щоб він виходив за межі загальноприйнятих програм, відзначався більш високим рівнем узагальненості, при цьому враховуючи інтереси учнів, стиль і темп засвоєння ними знань, залишаючи можливість поглибленого сприймання суті тієї чи іншої теми. Організація творчої навчальної діяльності також вимагає ефективного використання навчального часу для підвищення рівня знань, умінь і навичок учнів, розвитку їхнього мислення та оволодіння ними навичок дослідницької діяльності.
Тому ми вважаємо,що вивчення навчальних предметів має бути спрямовано на розвиток творчих можливостей учнів і передбачати ознайомлення учнів із додатковим позапрограмним матеріалом; заохочення учнів до глибокої розробки теми, яка їх зацікавила. Організація навчального процесу з урахуванням рівня розвитку творчих здібностей учнів, включення в навчально-виховний процес різних видів діяльності потребує формування практичного мислення учнів; гнучкості у використанні засобів та ресурсів, надання учням часу на розвиток самостійності та цілеспрямованості у вирішенні творчих завдань; можливості для демонстрації своїх раціоналізаторських здібностей; створення сприятливих умов для розширення вмінь і розвитку мовлення.
Створення умов для прояву творчих здібностей учня—основна запорука розвитку обдарованості: учителі нашої школи приділяють увагу забезпеченню включення учнів в таку навчально-пошукову діяльність, у якій би реалізувались їх можливості і де б панувала атмосфера ініціативи, змагання, дискусії тощо. При цьому надзвичайно важливу увагу ми приділяємо формуванню й розвитку позитивних рис характеру: цілеспрямованості, наполегливості, вольових якостей, уміння оцінювати себе, вимогливості до себе, ініціативності, працелюбства. Адже талант не існує сам по собі, без конкретної діяльності людини. Його формування й розвиток здійснюється у процесі навчання і виховання. Талант — це праця, укладена дитиною, навчальним закладом (учителями), сім'єю (батьками). Пошук готових талантів — це вирішення проблеми. Проблема полягає в тому, щоб виховувати, ростити талановитих учнів, розвивати вроджені задатки. Варто пам'ятати, що талановитість визначає, скеровує підхід до вирішення навчально-наукової чи творчої проблеми, а наполегливість у праці забезпечує остаточне її вирішення.
Після здійснення відбору обдарованих із певного предмета учнів, вони перебувають постійно в полі зору вчителя, поступово відходять від інтенсивної й напруженої розумової діяльності до активного творчого пошуку. На нашу думку, учитель не може бути пасивним і вважати, що обдарований учень сам по собі досягне успіху; таким дітям потрібна значно більша допомога, ніж іншим. Саме вчитель має надати перший імпульс розвитку обдарованого учня, створити йому морально-психологічні умови навчальної діяльності, звернути увагу на зацікавленості суспільства, педагогічного колективу, школи, родини в його успіхах, створити йому позитивно орієнтовану популярність, збудити мотиви й викликати внутрішні імпульси для додаткової навчально-пошукової діяльності, відстоювання власної думки та ін. Цих учнів ми привчаємо високоефективно, самостійно, із захопленням працювати, домагатись, щоб заняття предметом стало улюбленою справою. При цьому не слід боятись перевантаження учнів, тому що учні, захоплені предметом, наполегливо працюють за власним бажанням, із великим задоволенням, не відчуваючи втоми.
В основу педагогічної діяльності вчителя в роботі з обдарованими дітьми на уроці ми покладаємо використання елементів інноваційних технологій, диференціацію та індивідуалізацію навчання. Вчителі постійно урізноманітнюють навчальну діяльність з обдарованими учнями, пам'ятаючи, що вони продуктивно працюють в атмосфері серйозності, важливості дорученої їм справи й не терплять школярства. Ми вважаємо, що дуже гарно, коли вчитель виробить в обдарованих учнів звичку систематично заглиблюватись у додаткові дані та сучасні факти, адже сьогодні розробка нових технологій неможлива без отримання нових знань. З обдарованими учнями ми прагнемо так працювати, щоб у них якомога частіше виникало почуття недостатності наявних знань або неповноти цих знань, — це спонукатиме їх до активної пошукової роботи з новими джерелами інформації. Слід зауважити, що важливе значення в роботі із цими учнями має і емоційна сторона діяльності: поглиблене захоплення навчальним предметом виникає лише тоді, коли навчальна діяльність супроводжується здивуванням, смутком, радістю, розпачем та інші людськими почуттями. Надзвичайно сильно допомагає вчасна й авторитетна порада вчителя, його вказівка звернутись до тієї чи іншої літератури, реферативних матеріалів із фонду навчального кабінету. Останнє має позитивний педагогічний ефект: учень опрацьовує інформаційні матеріали, створені його попередниками, які зазвичай також є учнями і з якими також активно співпрацює вчитель. Це дозволяє молодшим учням орієнтуватись на старших, спілкуватись із ними на основі внутрішніх потреб і спільних захоплень, багато в чому наслідувати їх, а старшим учням, у свою чергу, відчувати себе наставниками, убачати свою причетність до виховання і навчання молодших учнів, причому здійснювати такий вплив через улюблену для обох справу. Тому учні старших класів ефективно допомагають учням молодших класів у підготовці до олімпіад; спільно розробляють нові проекти, дидактичні матеріали, навчальне обладнання для проведення експериментів. Це є важливим, оскільки дозволяє виявити обдарованих учнів ще в середніх, а то й в молодших класах задовго до поглибленого чи профільного вивчення предмета. Нерідко така спільна довготривала діяльність, продуктивна зайнятість улюбленою справою переростає в дружні стосунки, міцне товаришування учнів різного віку, яке нерідко підтримується довгі роки ще й після закінчення школи.
На підставі вищезазначено педагогічним колективом було розроблено перспективну програму роботи з обдарованими визначено сновні завдання та розроблена система заходів щодо реалізації програми.
Програма роботи з обдарованою молоддю на 2010—2015 рр.
№ | Зміст | Термін виконання | Відповідальні |
І. Психолого-педагогічні аспекти реалізації програми | |||
1 | Опрацювати критерії та показники виявлення дітей-відмінників та обдарованих дітей | 2010 р. | Заступник директора з НВР |
2 | Поповнювати шкільний банк даних обдарованих дітей | Постійно | Заступник директора з НВР |
3 | Забезпечити постійний патронат соціально-психологічної служби над обдарованими дітьми | Постійно | Педагог-організатор |
4 | Увести традицію вшанування обдарованих дітей (концерт «День школи») | Щорічно, квітень | Заступник директора з ВР |
5 | Розробити циклограму заходів щодо реалізації напрямів програми «Інтелектуальний потенціал школи» | Щорічно | Заступник директора з НВР |
6 | Висвітлювати в засобах масової інформації відомості про творчі здобутки молоді, її участь у конкурсах, олімпіадах, змаганнях, інших заходах | Постійно | Педагог-організатор |
II. Науково-методичні аспекти | |||
1 | Проводити аналіз досягнень обдарованих учнів в олімпіадах, конкурсах і вносити відповідні записи до банку даних дитини | Щорічно | Заступник директора з НВР |
2 | Організувати цикл книжкових виставок, бібліотечні огляди на теми: «Обдарована дитина», «Сходинки до творчості», «Наші таланти», «Для кмітливих і допитливих», «Як стати генієм» | 2010— 2015 рр. | Бібліотекар школи |
3 | Сприяти навчанню та вихованню обдарованих дітей та молоді, зростанню їхньої майстерності шляхом участі в олімпіадах, змаганнях, конкурсах, турнірах, фестивалях, вступу до вищих навчальних закладів | Постійно | Адміністрація школи |
4 | Розширити мережу учнівських гуртків, удосконалити форми й методи позашкільної освіти в позаурочний час | 2010— 2015 рр. | Адміністрація школи |
III. Робота з кадрами | |||
1 | Через роботу МО проводити науково-методичні заняття з педагогічними працівниками щодо організації роботи з обдарованими дітьми | Постійно | Голови ШМО |
2 | Визначити керівників для написання дослідницьких робіт | Щорічно | Адміністрація школи |
IV. Матеріально-технічне забезпечення | |||
1 | Обладнати кабінети сучасними меблями | 2010— 2015 рр. | Адміністрація школи |
2 | Продовжити комплектування бібліотеки популярних і наукових видань | Постійно | Бібліотекар школи |
3 | Сприяти залученню спонсорів для підтримки обдарованої молоді | Постійно | Адміністрація школи |
Основні завдання програми:
• реалізація Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Державної національної програми «Освіта», постанови Кабінету Міністрів України «Про розвиток сільської загальноосвітньої школи»;
• розвиток інтелектуального потенціалу школи, створення умов для творчого й духовного зростання особистості.
Відповідно до програми роботи з обдарованою молоддю кожним ШМО було розроблено заходи щодо реалізації цієї програми, а на основі їх створено загальношкільну систему заходів на 2010 - 2015 роки.
Система заходів щодо реалізації програми
«Обдаровані діти»
№ | Назва заходів | Термін виконання | Відповідальні | Примітка | |||||
І. Новий час — нові шляхи управління розвитком школи | |||||||||
1 | Підготувати необхідну документацію для проходження атестації школи, підняти питання про надання школі ліцензії естетико-прикладного спрямування | 2010—2015рр. | Адміністрація, комісія з атестації | ||||||
2 | До 01.09 щороку формувати оптимальну мережу класів у школі | Щорічно | Адміністрація | ||||||
3 | Удосконалити власну модель управління інноваційного розвитку школи, розробивши посадові й функціональні обов'язки адміністрації школи, виходячи із системи її роботи | 2010-2011 н. р. | Директор школи | ||||||
4 | Аналіз стану освітньої діяльності школи проводити через діагностичні контрольні роботи, зрізи знань , анкетування, тестування, моніторинг | Постійно | Адміністрація | ||||||
5 | Проводити діагностику запитів учнів щодо розвитку їхнього інтелектуального рівня, інтересу до знань і на базі цих досліджень створювати групи для індивідуальних занять, курсів і факультативів (за потребою) | Щорічно | Адміністрація | ||||||
6 | Налагоджувати зв'язки із ВНЗ для створення умов профільного навчання й координації шкільних програм із вимогами до вступних екзаменів у ВНЗ | 2010—2015рр. | Директор школи | ||||||
7 | Сприяти всебічному розвитку в школі психологічної та соціально-педагогічної служби | 2006—2011 рр. | Адміністрація, педагог - організатор | ||||||
8 | Дбати про повну укомплектованість школи педагогічними працівниками з відповідною освітою | Постійно | Директор школи | ||||||
9 | Забезпечувати оптимальність розподілу педагогічного навантаження, обґрунтовуючи й обумовлюючи розміщення педагогічних кадрів | Постійно | Директор школи | ||||||
10 | Забезпечувати безперервну освіту педагогічних кадрів | Постійно | Директор школи | ||||||
11 | Упроваджуючи принцип гласності, забезпечувати право кожного працівника школи на одержання з будь-якого питання повної й достовірної інформації, а також право на відкрите й вільне обговорення | Постійно | Директор школи | ||||||
12 | Продовжувати здійснювати керівництво членами педколективу, використовуючи різні види контролю: повна довіра, періодичний контроль, постійний контроль | Постійно | Директор школи | ||||||
ІЗ | Поповнювати комп'ютерний банк нормативних документів та інформаційного забезпечення процесу управління | Постійно | Адміністрація | ||||||
14 | Вивчати систему роботи діяльності навчальних закладів Кіровоградщини та України. | Постійно | Адміністрація | ||||||
П. Школі, що розвивається, — творчий учитель і сучасні науково-педагогічні технології | |||||||||
1 | Методичну роботу спрямувати на підвищення фахового рівня вчителя, упроваджуючи нові технології й системи | Постійно | Заступник директора | ||||||
2 | Продовжити вдосконалювати програми із предметів природничо- математичного циклу шляхом апробації в навчальному процесі | 2010—2015 рр. | Адміністрація, учителі-предметники | ||||||
3 | Спрямувати роботу МО на створення оптимального соціально-культурного мікроклімату в колективі, який сприяв би духовному і творчому розвитку учнів | 2010—2015 рр. | Заступник директора | ||||||
4 | Проводити в школі конкурси «Учитель року», «Класний керівник року» | Постійно | Адміністрація | ||||||
III. Виявлення обдарованих дітей і їх всебічна підтримка | |||||||||
1 | Створити постійно діючу систему пошуку обдарованих і здібних дітей у школі | Постійно | Педколектив | ||||||
2 | Поновлювати інформаційний банк даних «Обдаровані діти школи» за різними напрямами | Постійно | Адміністрація | ||||||
3 | Використовувати різні форми роботи для розвитку творчообдарованих дітей: • предметні олімпіади; • огляди знань; • конкурси; • робота гуртків; • громадський огляд знань | Постійно | Адміністрація | ||||||
4 | 3 метою пошуку юних олімпійців проводити спартакіади, змагання, зльоти | Щорічно | Учителі фізкультури | ||||||
5 | 3 метою стимулювання навчальної діяльності ввести у практику роботи школи свято вшанування відмінників | 2011 р. | Рада школи | ||||||
6 | Сприяти участі учнів школи в різноманітних районних, обласних конкурсах | Постійно | Адміністрація | ||||||
7 | Підтримувати тісні зв'язки з Калинівською ЗШ та Покровською ЗШ | Постійно | Адміністрація | ||||||
IV. Пріоритетні напрями виховної роботи школи | |||||||||
1 | Виховну роботу здійснювати через динамічні творчі групи класних керівників, які сформувані за напрямами національного виховання відповідно до Концепції виховання дітей та молоді в національній системі та Концепції громадського виховання | Постійно | Заст. з ВР, голова ШМО класних керівників | ||||||
2 | У виховній діяльності спиратися на сім'ю, підвищувати її психологічно-педагогічну культуру через батьківський лекторій, участь у педагогічних консиліумах, загальношкільних святах сім'ї | Постійно | Педколектив | ||||||
3 | Систематично проводити історико-краєзнавчу роботу в школі | Постійно | Заст. ВР, вчитель історії | ||||||
4 | Систематизувати зібраний матеріал з історії розвитку школи і створити відповідну експозицію. | До 2011 року | Керівник музею | ||||||
5 | Формувати екологічну культуру особистості через залучення вихованців до активної екологічної діяльності під девізом «Моя Батьківщина починається з Клинців» | Постійно | Заст. з ВР | ||||||
6 | Сприяти розвитку моральних почуттів, рис особистості, а саме: доброти, справедливості, честі, поваги до себе й інших, шанобливого ставлення до людей похилого віку через діяльність загонів «Турбота» та «Пам'ять». | Постійно | Класні керівники | ||||||
7 | Забезпечувати дієвість парламентсько-президентської республіки «Берегиня», основним принципом якої повинні стати слова «Школа — мій дім, я — господар у нім» | Постійно | Заступник директора з ВР, педагог-організатор | ||||||
V. Соціальний захист учасників навчально-виховного процесу | |||||||||
1 | Сприяти вирішенню проблем соціального захисту, адаптації, збереження і зміцнення здоров'я учнів та працівників школи | Постійно | Адміністрація | ||||||
2 | Забезпечити соціально-матеріальну підтримку дітей-сиріт та дітей пільгового контингенту | Постійно | Адміністрація | ||||||
3 | Співпрацювати із закладами охорони здоров'я з питань медичних оглядів та медичного обслуговування вчителів та учнів школи | Постійно | Адміністрація | ||||||
4 | Організувати гаряче харчування учнів і вчителів школи, забезпечити безкоштовне харчування дітей початкових класів | Постійно | Адміністрація | ||||||
5 | Дотримуватись Положення про охорону праці в закладах освіти, проводити інструктаж працівників та учнів школи щодо знань правил техніки безпеки, охорони праці, виробничої санітарії | Постійно | Адміністрація | ||||||
6 | Забезпечити санітарно-гігієнічні умови роботи школи: • відповідність режиму роботи школи санітарно-гігієнічним вимогам; • забезпечувати відповідний повітряний і тепловий режим; • утримувати приміщення школи згідно із санітарними нормами | Постійно | Адміністрація | ||||||
VІ. Розвиток матеріально-технічної бази | |||||||||
1 | Обладнати кабінети сучасними меблями | 2011—2015 р.р. | Адміністрація | ||||||
2 | Замінити підлогу в шкільному коридорі | 2011 -2015 р.р. | Адміністрація | ||||||
3 | Вставити пластикові вікна | 2010 - 2015 р.р. | Адміністрація | ||||||
4 | Замінити двері класних кімнат, вхідні двері шкільних приміщень | 2011 - 2015 р.р. | Адміністрація, класні кервники | ||||||
Важливу роль у реалізації програми «Обдаровані діти» відіграє відвідування уроків керівниками школи відповідно до системи відвідування уроків у школі:
Структура системи відвідування уроків у школі | ||||
Відвідування уроків у різних учителів. Мета: виявлення проблем у навчально-виховному процесі освітнього закладу | Відвідування всіх уроків протягом робочого дня в одному класі. Мета: визначення обсягу інформації, єдності вимог, інтенсивності уроків | Відвідування всіх уроків теми в даному класі. Мета: проаналізувати діяльність учителя, вивчати структуру уроків і прийоми навчання | Відвідування уроків протягом тижня в одному класі. Мета: вивчення діяльності учнів | Відвідування уроків протягом робочого дня в різних класах. Мета: вивчення використовуваних методичних прийомів для різних вікових груп учнів |
Під час проведення аналізу відвіданих уроків адміністрація школи звертає увагу на уміння кожним учителем проводити самоаналіз уроку. Для цього адміністрація школи запропонувала кожному педагогу відповісти на ряд запитань:
1.Чи враховані під час планування і проведення уроку реальні навчальні можливості учнів?
2.Яке місце уроку в темі, розділі? Як він пов'язаний із попереднім і наступними уроками? У чому специфіка цього уроку? Його тип.
3.Мета уроку (загальноосвітня, виховна, розвивальна). Чи був між ними взаємозв'язок? Які завдання були головними? Які особливості класу, окремих груп школярів були враховані при визначенні завдань уроку?
4.Чи була вибрана структура уроку ефективною для розв'язання цієї мети? Чи раціонально було розподілено час, відведений на всі етапи уроку?
5.На яких ідеях, положеннях, фактах зробили головний акцент на уроці?
6.Які методи навчання використовувалися для розкриття нового матеріалу? Наскільки був обґрунтованим вибір методів навчання?
7.Які форми навчання були обрані для пояснення нового матеріалу й чому? Чи був застосований диференційований та індивідуальний підхід до учнів, використані елементи інноваційних технологій?
8.Як було організовано контроль засвоєння знань, формування вмінь і навичок? У яких формах і якими методами цей контроль здійснювався?
9.Які види, способи, прийоми організації діяльності забезпечили високу працездатність учнів протягом усього уроку?
10.Завдяки яким прийомам вдалося раціонально використати час, запобігти перевантаженню учнів?
11.Завдяки чому на уроці зберігалася добра психологічна атмосфера спілкування з учнями?
12.Чи були продумані додаткові методичні прийоми (і які) на випадок непередбачуваних ситуацій?
13.Чи вдалося вчителеві повною мірою реалізувати всі поставлені завдання? Якщо не вдалося, то з яких причин? Коли вчитель планує завершити їх виконання?
Обдарована дитина у фокусі уваги
Скільки позитивних емоцій можуть отримати вчителі та учні, якщо вони розуміють одне одного, відчувають взаємну симпатію та довіру! Через це адміністрація школи не відкладає на задній план управління процесом взаємин «учитель—учень».
Окрім необхідної щоденної роботи з педагогами та дітьми регулярно проводяться засідання психолого-педагогічних семінарів, на яких розглядаються найактуальніші у процесі роботи питання.
Тематика психолого-педагогічних семінарів
Засідання 1
1.Адаптація учнів 1 класу до умов навчання в школі.
2.Професійне вигорання — міф чи реальність?
Засідання 2
1.Дослідження умов адаптації п'ятикласників до навчання в середній навчальній ланці.
2. Здоров'я дитини як фактор гармонійного розвитку.
Засідання З
1.Роль сімейного виховання у формуванні особистості учня.
2.Робота з девіантними підлітками.
Засідання 4
1.Формування психологічної готовності випускників школи до дорослого життя.
2. Робота з обдарованими дітьми. Проблеми та способи їх вирішення.
Приклад проведення засідання психолого-педагогічного семінару.
Тема. Робота з обдарованими дітьми. Проблеми та способи їх вирішення.
Завдання:
· виявляти основні критерії обдарованості учнів;
· розробити загальні рекомендації стосовно роботи з обдарованими дітьми;
· впроваджувати новітні технології в роботі з обдарованими дітьми;
· здійснити обмін між учасниками семінару інформацією про ефективні шляхи реалізації дітьми своїх творчих здібностей.
Очікувані результати: після проведеної дискусії з елементами психотренінгу учасники зможуть:
· окреслити напрями діяльності вчителів з обдарованими дітьми;
· формувати зовнішнє середовище для підвищення ефективності роботи з дітьми;
· бути впевненими в собі і своїх діях.
Обладнання: папір, маркери, дошка, підготовчі записи до вправ, ситуації до рольової гри.
Присутні: члени педагогічного колективу Клинцівської ЗШ І - ІІІ ступенів.
План і методи проведення
1. Інформаційне повідомлення.
2. Очікування результатів.
3. Активізація діяльності учасників за допомогою гри «Акваріум».
4. Мозковий штурм: «Умови, необхідні для розвитку обдарованої дитини».
5. Робота в групах: «Найефективніші форми та методи роботи».
6. Рольова гра: аналіз ситуацій.
7. Вправа «Відкритий мікрофон» — «Роль учасників семінару
в роботі з обдарованими дітьми».
Хід проведення
1.Інформаційне повідомлення. Виступ голови психолого-педагогічного семінару.
Основою розвитку навчальних закладів нового типу є формування творчої особистості, індивідуальна робота з обдарованими дітьми, які вирізняються насамперед високим інтелектом, що є наслідком як природних здібностей, так і сприятливих умов виховання.
Обдаровані діти — дуже цінна, але досить тендітна частина нашого суспільства й у своєму розвитку можуть наражатися на особливий ризик. Тому розвиток і виховання обдарованих дітей — завдання, що потребує узгоджених дій багатьох фахівців: директора, заступників директора з навчально-виховної та виховної роботи, педагога-організатора, класних керівників, учителів, батьків. Першочергове завдання їх — виявити обдарованих дітей, допомогти їм не загубитися в «сірій масі» учнів.
У кожного з вас є певний досвід організації навчально-виховної роботи з обдарованими дітьми. І ми зібралися для того, щоб обговорити технологію роботи з обдарованими дітьми, висвітлити деякі проблеми обдарованої дитини, узагальнити їх, а можливо, хтось запозичить щось корисне для своєї роботи.
Проведемо тренінг у формі круглого столу, оскільки це — форма публічного обговорення або висвітлення якихось питань, коли учасники висловлюються в певній послідовності, сидячи за столом круглої форми. Уявлення про «круглий стіл» як символ рівності й шляхетності бере початок з легенд про короля Артура, за яким герої цих легенд збиралися як рівні й утілювали моральні ідеали лицарства. Отже, я й вас запрошую на рівних правах взяти участь у розмові, відверто висловлювати свої думки, обстоювати свої погляди. Будь-який тренінг має правила і ми з вами теж будемо дотримуватися певних стандартних правил (правила зачитати).
2. Очікування результатів.
Перше заняття має починатись із знайомства учасників між собою, але, за браком часу (з іншого боку ви вже між собою знайомі), ми відразу ж приступимо до вправ.
— Скажіть, будь-ласка, чого ви очікуєте від тренінгу?(Міркування записати.) Як свідчать спостереження, досвід, популярна фраза «талант себе виявить» не відповідає дійсності. Діти раннього віку можуть часто приховувати свої здібності, якщо дорослі вчасно не оцінюють їх. Вони швидко (внаслідок пластичності нервової системи цього віку) привчаються поводитися «як треба», «як усі».
3.Активізація діяльності учасників за допомогою гри «Акваріум»:
—Зараз ви по колу, за годинниковою стрілкою, передаючи мікрофон, дасте коротеньку відповідь на запитання: «Як можна виявляти обдарованість?» (Відповіді слід записувати у вигляді променів. На основі записаного робиться висновок.)
Слід пам'ятати, що виявлення здібностей обдарованих дітей приносить користь не лише їм, а й усьому суспільству. Чим раніше починається розвиток юних обдаровань, тим краще, адже талант може й не виявитися, якщо під час виховання та навчання не буде створено умов для його розвитку.
4.«Мозковий штурм». Учас никам пропонують дати відповіді на запитання:
- Які умови слід створити для роботи з обдарованими дітьми?
- Які типові умови створено в навчальних закладах ?
- Чи хороші умови створено для роботи з обдарованими дітьми?
- Що потрібно для роботи з обдарованими дітьми?
(Учасники подають ідеї, їх записують на дошці.)
Висновок:
Велику увагу також потрібно приділити особистості вчителя. Саме вчитель створює атмосферу, яка може надихати учня або руйнувати його впевненість у собі, заохочувати чи пригнічувати його інтереси, розвивати чи ігнорувати здібності, розвивати або гальмувати його творчий початок.
Отже, вчитель:
· має бути доброзичливим і чуйним;
· знати психологічні особливості обдарованих дітей, розуміти їх;
· мати високий рівень інтелектуального розвитку;
· мати широке коло інтересів і вмінь;
· бути готовим до виконання найрізноманітніших обов'язків, пов'язаних із навчанням обдарованих дітей;
· мати почуття гумору;
· бути самокритичним, постійно самовдосконалюватися;
· мати творчий особистий світогляд.
5.Робота в групах.
Ще важливішим моментом є розробка форм та методів роботи з обдарованими дітьми. І зараз, під час вправи, ми разом з'ясуємо, якими формами та методами ми керуємося, організовуючи навчальну та виховну роботу з обдарованими дітьми, і які з них, на вашу думку, дають хороші результати.
Завдання. Учасникам пропонують вибрати смужку певного кольору й об'єднатися в групи. У групах слід обговорити питання: «Які форми і методи роботи ви використовуєте в роботі з обдарованими дітьми?», «Що, на вашу думку, є найефективнішим і дає хороші результати?» (Визначити 1, 2, 3,... місце за важливістю.)
Час на обговорення в групах 5 хв. Вибрати доповідача.
Результати згрупувати.
Висновок: які форми та методи використовують учасники в навчально-виховному процесі? Що є найефективнішим у роботі?
Обдарованість може органічно вписатися в життєдіяльність навчально-виховного процесу, а може породити безліч складних соціально-психологічних і внутрішніх протиріч. У першому випадку йдеться про благополучну обдарованість, у другому — про обдарованість як проблему.
6.Рольова гра: аналіз ситуацій.
Розгляньмо обдарованість як проблему з різних позицій за допомогою рольової гри.
Ситуація 1.
Дитина, навчаючись у школі, виявила артистичні дані (співає, декламує вірші). Через часті виступи, як у школі, так і на різних конкурсах, у дитини знизилися успіхи у навчанні, та ще в її характері з'явилися зверхність, байдужість до життя школи. Постало питання про те, що дівчинка не відповідає правилам «Статуту школи».
(Обговорення проблеми.)
Ролі грають: директор, заступники, вчителі, класний керівник дівчинки, батьки, однокласники, дівчинка.
Завдання: вибрати пелюстку квітки, на якій із зворотного боку написано роль, згрупуватися відповідно до кольорів пелюстки (тобто ролей), і розглянути дану проблему кожному зі своєї позиції, зважити всі «за» і «проти».
Від групи вибрати одного доповідача.
На обговорення в групі відводять 3 хв.
(Учасники вибирають ролі.)
—Отже, групуємось і обговорюємо проблему. До слова запрошуються доповідачі.
Ситуація 2. Оксана дуже добре вчилася, була старанною, активною, допитливою ученицею, всім цікавилася. Кожен учитель помічав у дівчинки здібності відповідно до свого профілю уроку і пропонував їй їх розвивати (гуртки, секції, пізніше олімпіади, захисти робіт з математики, історії, літератури). Через свою старанність, відповідальність дівчинка «розривалася», намагалася встигати всюди. У старших класах Оксана вибрала певний профіль для свого розвитку, але часто чула від учителів: «Ми тебе готували...», «Ми на тебе сподівалися...».
Ролі грають: директор, заступники, вчителі, класний керівник дівчинки, батьки, однокласники, дівчинка.
Завдання: вибрати пелюстку квітки, на якій із зворотного боку написано роль, згрупуватися відповідно до кольорів пелюстки — тобто ролей, і розглянути дану проблему кожному зі своєї позиції, зважити всі «за» і «проти».
Від групи вибрати одного доповідача.
На обговорення в групі відводять 3 хв.
(Учасники вибирають ролі.)
— Отже, групуємось і обговорюємо ситуацію. До слова запрошуються доповідачі.
8. Вправа «Відкритий мікрофон».
Учасникам пропонують дати відповідь на запитання: «Яка ваша роль в роботі з обдарованими дітьми».(Учасники, передаючи мікрофон по колу, відповідають на запитання.)
Багато що нас іще не задовольняє: і те, що наша система не охоплює всього періоду розвитку дитини; і недостатні умови для її розвитку; і недостатнє впровадження комп'ютерного навчання, без чого, як свідчать спостереження, бесіди, практично неможливо повністю завантажити обдарованих дітей, задіяти увесь потенціал їхньої розумової активності. Словом, проблем є чимало. Сподіваємося, що недалеко той час, коли обдарована дитина матиме всі потрібні умови для безперешкодного розвитку своєї непростої, але цікавої індивідуальності. А з боку дорослих необхідна віра в обдарованість дітей: коли всі вже, здається, переконалися, що дитина ні на що не здатна, вчитель не перестає вірити в неї. Не дається математика, так у географії учень знавець, не виходить із жодним навчальним предметом, так у нього руки золоті або просто серце добре, готове прийти на допомогу. Кожен учень має якесь обдарування й слід його в цьому підтримати.
Жодна країна не може дозволити собі розтрачати таланти, і не виявляти вчасно інтелектуальні та інші потенціали, бо це означає марно витрачати людські ресурси.
Педагогічний колектив Клинцівської ЗШ І - ІІІ ступенів працює над науково-методичною проблемою: «Від інноваційних технологій освіти, через педагогічну майстерність учителя, до формування особистості учня та підготовки його до життя в сучасних умовах».
Тому своїм головним завданням адміністрація школи вважає створення сприятливих умов розвитку особистості педагога, що передбачає:
· стимулювання діяльності вчителів в організації інноваційних процесів у школі;
· створення умов для професійного самовдосконалення;
· упровадження програми ресурсного забезпечення освітньої діяльності нового типу (інформаційного, кадрового, науково-методичного).
Інноваційні технології в основному використовуються в навчально-виховній роботі з дітьми. Ми практикуємо й проведення засідання педагогічної ради на основі інтерактивних технологій. Педрада — це творчий продукт діяльності керівників і вчителів школи. Однією з її основних функцій є і управлінська. Приклад проведення однієї з таких нарад ми пропонуємо Вашій увазі .
Педрада-семінар
Тема. Робота з обдарованими учнями: підготовка до предметних олімпіад.
Мета: аналіз форм і методів організації та проведення підготовки до предметних олімпіад; вироблення стратегії підготовки здібних дітей до них.
Форма проведення: робота в групах із використанням інтерактивних методів і прийомів.
План підготовки педради:
1.Робота із класними керівниками (8—11 кл.). Списки учнів по класах, які, на думку класу та класного керівника, змогли б узяти участь
або брали участь у предметних олімпіадах.
2.Анкетування цих учнів із метою аналізу міри їхньої зацікавленості в участі у предметних олімпіадах.
3.Анкетування вчителів, які готують дітей до участі в олімпіадах.
4.Робота заступника з НВР: опрацювання результатів анкетування.
5.Створення динамічних груп учителів, які на педраді будуть обговорювати результати анкетування.
Обладнання: зошити, маркери.
Місце проведення: кабінет для проведення педрад, обставлений столами для роботи в групах.
Форма проведення: педрада - семінар.
Хід засідання педради
Педраду веде заступник директора з НВР.
—Ми зараз дуже багато говоримо про інтерактивні методи роботи. В основному ми їх пов'язуємо з навчально-виховною роботою з учнями і вже дійшли висновку, що це дає позитивні результати. Але чим далі, тим більше ми схиляємось до думки, що такі методи доцільно використовувати і в роботі з дорослими людьми. Тому сьогодні ми з Вами проекспериментуємо й визначимо, чи дійсно це ефективно. Для цього за круглими столами ми з вами поділимося на групи, які назвемо «творчими». Завдання для них буде таке: обговорити й висловити свою думку щодо запропонованих питань. Потім на основі висловлених позицій буде сформульована загальна ідея, яку внесуть у проект рішення педради.
Чому сьогодні ми обговорюємо якраз ту тему, яку я назвала? Це, я думаю, зрозуміло всім: велику роль у моніторингу навчального закладу відіграє рейтинг та те місце, яке школа посідає в ньому. Що ж треба зробити для того, щоб школа зайняла високе місце в районі за рейтингом? Чи працювати більше самим? Чи зацікавити дітей? Чому в школі часто в олімпіадах із різних предметів беруть участь одні й ті ж самі учні?
Щоб це з'ясувати, ми сьогодні й зібралися.
Попередньо було проведено анкетування учнів із метою аналізу рівня їхньої зацікавленості в участі у предметних олімпіадах (додаток 1). Причому анкети пропонувалися не лише тим дітям, які вже брали участь в олімпіаді з будь-якого предмета, а й тим, хто ще не був їх учасником, але класний керівник, адміністрація школи, дані анкетувань учителів засвідчили їхню потенційну готовність до участі в олімпіадах.
Потім ці анкети були опрацьовані і проаналізовані.
На перше запитання до вчителів: «Чи багато в школі учнів, які хочуть брати участь в олімпіадах?», усі дали негативну відповідь.
А відповіді дітей засвідчили, що 88 % кращих учнів школи все ж таки бажають брати участь в олімпіадах. За результатами анкетування можна зробити висновок, що учні ставлять перед собою конкретну ціль—перевірити свої знання. (Зачитування відповідей на поставлене запитання.)
То чому ж думки дітей і вчителів такі протилежні? Можливо, ми посилаємо одних і тих самих дітей на олімпіади тому, що боїмося, що результат перевірки знань інших учнів буде невисоким?
А можливо, ми їм просто не довіряємо, вважаємо, що вони мають завищену самооцінку?
Тому перше питання, яке я пропоную на розгляд нашим «творчим» групам, таке: що повинен зробити вчитель для того, щоб виявити дитину, яка має бажання взяти участь в олімпіаді? Я зараз веду мову про тих, хто бажає, незалежно від того, чи брав він участь, чи ні. Бо всі ми знаємо, що гарного результату може досягти лише та людина, яка займається цікавою для неї справою. На обговорення Вам дається 5 хвилин. Перед Вами лежать листочки й ручки. Ви можете занотувати свої відповіді. Будь ласка, виберіть одну людину з групи, яка буде відповідати. (Учасники 5 хв готуються, потім відповідає один учитель із кожної групи. Після цього вибирається й записується у проект педради загальне рішення.)
До речі, серед тих дітей, які давали відповіді на запитання анкети, 5-та частина (20 %) участі в олімпіадах не брали, але всі написали, що хотіли б, та їм ніхто не пропонував. Тільки один учень написав, що хотів би, та не має достатньо знань.
На запитання, чому діти хочуть брати участь в олімпіадах, більшість учителів школи відповіли: «Для того, щоб перевірити свої знання».
Таке ж саме запитання було поставлено й дітям. Спочатку вони відповіли на запитання «В олімпіаді з якого предмета ти все-таки взяв би участь?»
Результати були такі: по 20 % дітей хотіли б узяти участь в олімпіаді з математики, біології й англійської мови. Решта предметів або не названі зовсім, або 1—2 рази. До запитання «Чому саме із цього предмета?» було запропоновано декілька варіантів відповіді, тому одна дитина могла дати 2 відповіді й більше. Результати такі:
подобається предмет — 16 відповідей;
маю хороші знання — 5 відповідей;
подобається вчитель — 1 відповідь.
Знову ми бачимо розбіжність у відповідях дітей і вчителів. Учителі думають, що діти беруть участь в олімпіадах, щоб перевірити свої знання, а діти прагнуть продемонструвати свої знання з того предмета, який їм подобається.
Тому друге питання, яке виноситься на розгляд нашим «творчим» групам таке: «Що потрібно зробити вчителю для того, щоб зацікавити дитину своїм предметом?». (Дається 5 хв для обговорення.)
Питанням, з якого всі учні і вчителі дійшли 100 % згоди, стало наступне: «Чи достатньо тільки уроків для підготовки до олімпіади?» Усі відповіли, що недостатньо, і вказали на необхідність проведення додаткових форм і методів роботи.
Ми вдячні вчителям за чесні відповіді на запитання «Чи дійсно ви використовуєте всі можливі форми й методи підготовки?». Усі написали «ні». Причина — брак часу.
Приємно було читати відповіді дітей, які написали, що основними формами роботи з ними є індивідуальна робота та опрацювання додаткової літератури. Робота ця проводиться практично щоденно.
З вищезазначеного випливає: ми в цьому напрямі працюємо і працюємо багато. Але ми самі розуміємо, що до максимуму недопрацьовуємо через брак часу. Тому зараз я пропоную на розгляд «творчим» групам таке питання: які ще є ефективні форми й методи підготовки учнів до олімпіад (крім занять після уроків)? (Дається 5 хв на підготовку.)
Потім іде питання, яке на обговорення виноситися не буде (з якого предмета ти не хотів би брати участь в олімпіаді і чому?), але для загальної інформації мені хотілося б проаналізувати відповіді на нього учнів. Хоча чимало учнів хотіли б узяти участь в олімпіаді з математики, але більшість (40 %) усе ж таки не бажає. Відповідь однозначна — важкий предмет. З хімії, англійської мови, української мови 8 % дітей не хочуть брати участь в олімпіаді (діти вважають, що мають недостатньо знань). 16 % учнів не хочуть брати участь в олімпіаді через те, що їм не подобається певний предмет. Тому нехай учителі-предметники звернуть увагу на другий пункт рішення педради.
І останнє питання, на яке хотілося б звернути сьогодні увагу, Хто несе більшу відповідальність за результат участі в олімпіаді: учень чи вчитель? Аналізувати відповіді на нього було дуже приємно, адже більшість учителів вважає, що вчитель, а більшість учнів (48 %), що учень. Це свідчить про те, що все-таки ми, учні й учителі, поважаємо, цінуємо й не хочемо образити один одного, кожний бере відповідальність на себе, Добре, що ми не перекладаємо тягар відповідальності на інших.
Тож, насамкінець, ми маємо з'ясувати, хто ж таки в більшій мірі відповідає за результати участі в олімпіадах? (Дається 5 хв на обговорення)
Наші запитання для обговорення вичерпані, і зараз я зачитаю проект рішення педради-семінару.
Рішення педради:
1. Учителям-предметникам у своїй роботі з виявлення учнів, які мають бажання взяти участь в олімпіадах, широко використовувати елементи інноваційних технологій з усім класом із метою виявлення групи дітей, які мають здібності до предмета; працювати із групою здібних учнів індивідуально для виявлення тих, хто міг би брати участь в олімпіадах.
- Постійно -
2.Для зацікавлення учнів своїм предметом учителям-предметникам використовувати новітні технології; раціонально використовувати свій час та час учня; під час роботи з додатковою літературою ставити перед учнями проблемні питання, які б націлювали дітей на певну мету; на уроках використовувати елементи самоврядування.
- Протягом року-
3.Не знімаючи повністю відповідальності з учнів, покласти основну відповідальність за результати участі в олімпіадах на вчителів, які ведуть відповідну підготовку.
- Постійно -
4. Для підвищення якості, ефективності своєї роботи, з метою виявлення досягнень та усунення недоліків у роботі адміністрації школи щорічно проводити моніторинг ефективності системи управління школою.
- Протягом І семестру-
Підсумком засідання педагогічної ради стала розробка рекомендацій для педагогів по роботі з обдарованими дітьми.
Рекомендації для педагогів по роботі з обдарованими дітьми
1. Організація безперервного психологічного супроводу здібних учнів.
2. Здійснення моніторингових досліджень з розвитку здібностей дітей.
3. Організація системної роботи класного керівника як важливої ланки визначення та розвитку обдарованості учнів.
4. Координація діяльності школи.
5. Координація діяльності педагогічного колективу в роботі з батьками обдарованих учнів.
6. Створення системи інформування громадськості села з досягненнями у сфері розвитку обдарованості учнів.
7. Розробка критеріїв для стимулювання подальшого розвитку учнів та вчителів, які здійснювали їх підготовку.
8. Залучення зацікавлених осіб, спонсорів, меценатів до створення умов для розвитку обдарованості учнів.
9. Збільшення та урізноманітнення кількості заходів і занять у системі позакласної й позашкільної роботи для сприяння розвитку інтересів учнів.
10. Організація системи позакласних заходів з метою пошуку, виявлення та розвитку обдарованості конкретних здібностей дітей. Забезпечення їх активної участі на районному, обласному та всеукраїнському рівнях.
Анкета для учнів із метою аналізу
ступеня їхньої зацікавленості в
участі у предметних олімпіадах
(додаток №1)
1.Чи брав ти участь в олімпіаді і з якого предмета? ____________
2.Якщо не брав, то з якої причини?
· маю недостатньо знань;
· не маю бажання;
· не пропонували і не маю бажання;
· не пропонували.
3.Чи хотів би ти взяти участь в олімпіадах?
Якщо так, то чому? Якщо ні, то чому?
4.В олімпіаді з якого предмета ти все-таки взяв би участь?
5.Чому саме із цього предмета?
· подобається предмет;
· подобається вчитель;
· маю хороші знання.
6.Чи достатнім є рівень твоєї підготовки для участі в олімпіадах? 7.Чи достатньо лише самих уроків, щоб підготуватися до олімпіади? 8.Якщо ти брав участь в олімпіадах, які форми додаткових занять із тобою проводилися попередньо?
· Заняття на перервах;
· заняття після уроків;
· заняття лише за підручником;
· давалися завдання підвищеної складності;
· ніяких додаткових занять.
9.Як часто проводяться заняття?
· 1 раз на тиждень;
· кожний день;
· інший варіант
10.Як саме ти хотів би готуватися до олімпіади?
11.3 якого предмета ти не хотів би брати участі в олімпіаді?
Чому?
12, Хто несе більшу відповідальність за результат участі в олімпіаді: учень чи вчитель? _________
Анкета для вчителів,
які готують дітей до участі у предметних олімпіадах
(додаток №2)
1. Чи багато в школі учнів, які хочуть брати участь в олімпіадах?
2. Чи багато в школі учнів, які готові брати участь в олімпіадах?
3. Чому діти бажають брати участь в олімпіадах?
4. Чому діти не хочуть брати участь в олімпіадах?
5. Який метод підготовки учня до олімпіади є на Вашу думку, найефективнішим?
6. Чи дійсно Ви використовуєте всі можливі форми й методи підготовки учня до олімпіади?
7. Якщо ні, то чому?
8. Хто несе більшу відповідальність за результат участі в олімпіаді — учень чи вчитель?
Громадська думка з проблеми навчання та розвитку обдарованих дітей
Держава сприяє активізації діяльності батьківської громадськості, яка істотно впливає на формування громадської думки.
Отже, громадська думка — цє стан масової свідомості, який містить у собі приховане або реальне ставлення різних соціальних спільностей до проблем, подій та фактів дійсності.
Громадська думка виступає в експресивній, контрольній та інших функціях, займає певну позицію, підтримуючи або відмовляючись від тих або інших уявлень, цінностей.
Що стосується громадської думки з проблеми навчання та розвитку обдарованих дітей, то вона представляє думку учнів, учителів, батьків, громадськості. Створення позитивного ставлення до даної проблеми всіх учасників навчально-виховного процесу та громадськості — це мета, яку необхідно перед собою поставити.
Як в учнів, так і у вчителів може бути негативне ставлення до учнів, котрі мають певну обдарованість, та до вчителів, які працюють з обдарованими дітьми і мають певні успіхи, вихід на районний та обласний рівні. Часто їх не розуміють колеги. Крім того, батьки стежать за досягненнями учнів та педагогів, оцінюючи їх. Якщо цих досягнень буде більше, то рейтинг школи підвищується. Тому для створення позитивної громадської думки необхідно пропагувати роботу з обдарованими дітьми.
Учні складають свою думку з реалізації особистих творчих здібностей та творчих здібностей своїх однолітків, коли стають учасниками конкурсів, тематичних вечорів, змагань, конференцій, виставок, мають громадські доручення, навчаються в танцювальних колективах, ізостудіях, музичній школі.
Великим стимулом для учнів, які мають здібності з предметів,стає відзначення їх досягнень під час загальношкільних лінійок, батьківських зборів, статей у районній газеті тощо. Створюється позитивне ставлення до відмінної успішності та прагнення підвищити свої досягнення з навчальних предметів.
В учительському середовищі адміністрація школи пропагує досвід роботи вчителів, котрі працюють з обдарованими дітьми, на педагогічних радах, батьківських зборах, виступах, у засобах масової інформації, які забезпечують вихід творчої діяльності учнів та вчителів на громадськість.
Тому в школі створено службу зв'язків з громадськістю, яка входить до складу Ради школи.
Вихід на громадськість здійснюється як творчий звіт школи через проведення фестивалів. У даному разі громадська думка здійснює контрольну функцію, створюючи певну позицію з проблеми навчання та розвитку обдарованих дітей.
Після проведення такого творчого звіту учні і вчителі бачать свій рівень досягнень. Це націлює багатьох на творчу роботу. В обдарованих дітей з'являється шанс повноцінного розвитку своїх творчих здібностей, шанс знайти розуміння з боку однолітків та батьків.
Фестиваль «Хай зірки не гаснуть!» проводимо в школі щорічно наприкінці навчального року.
Фестиваль «Хай зірки не гаснуть!»
Мета фестивалю: пошуки, виховання й розвиток творчого потенціалу учнів, залучення до участі у фестивалі учнів та вчителів, які мають певні успіхи в різних галузях діяльності протягом року та створюють позитивний імідж школи.
Завдання: створити умови для виявлення учнів, які мають різні види обдарованості.
Система відбору дітей
за видами обдарованості
Види обдарованості | Форми виявлення обдарованості |
1.Інтелектуальна | Брейн-ринг, КВК, «Що? Де? Коли?» |
2. Академічна | Факультативи, олімпіади, конкурси |
3.Соціальна обдарованість | Громадські доручення, участь в учнівському самоврядуванні |
4. Комунікативна | Творчі конкурси, творчі роботи з мови |
5. Технічна | Участь в конкурсах технічної спрямолваності |
б. Художня | Концерти, конкурси, виставки, гуртки |
7. Психомоторна | Спортивні змагання |
8. Духовна | Акція «Створи добро» |
План підготовки фестивалю
1. Створення оргкомітету.
2. Проведення конкурсу ідей.
3. Написання сценаріїв.
4. Підготовка номінацій.
5. Виготовлення призів.
6. Організація виставки поробок, малюнків.
7. Проведення репетицій у номінаціях та генеральної репетиції.
8. Робота Ради школи зв'язків із громадськістю:
а)пошуки спонсорів та розподіл призів;
б)запрошення гостей, преси;
в)оголошення призвищ номінантів;
г)організація чергування.
9.Оформлення залу.
10.Призначення ведучих та тих, хто вручає премії.
НОМІНАЦІЇ ФЕСТИВАЛЮ
«Хай зірки не гаснуть!»
1.«Ми — щирі українці» — за високі показники участі у фестивалях, конкурсах, за творчі роботи, пов'язані з національною культурою, українознавством.
2. «Юний лінгвіст» — за високий рівень оволодіння іноземною мовою, інтерес до іншомовної діяльності,
3. «Юний співак» — за участь у районних та обласних вокальних конкурсах.
4. «Юний художник» — за участь в районних та обласних Всеукраїнських конкурсах образотворчого мистецтва.
5. «Юний танцюрист» — за досягнення в конкурсах, участь у концертах.
6. «Юний турист» — переможець шкільних конкурсів під час проведення Дня здоров’я, Дня ЦО.
7.«Юний кореспондент» — за кращу статтю в районній газеті.
8.«Юний інтелектуал» — за перемоги в районних олімпіадах з навчальних предметів та перемоги в інтелектуальних іграх.
9.«Юний винахідник» — за винахід.
10.«Наставник» — за значні професійні досягнення в роботі з обдарованими дітьми.
У ході підготовки та проведення фестивалю залучаються всі учні і педагоги. Кожний учасник номінацій фестивалю переживає ту мить, коли його творчу роботу помітять та оцінять на такому рівні, де у залі для глядачів присутні його однолітки, вчителі, батьки, громадськість села.
Фестиваль «Хай зірки не гаснуть!» став традиційним. Він сприяє духовному та естетичному вихованню, бо нагородження в номінаціях супроводжується гала-концертом, в якому свою творчу роботу представляють окремі учні, групи учнів, класні колективи.
Після фестивалю всю роботу з його підготовки та проведення ми аналізуємо, намічаємо нові напрями в творчій роботі з учнями, з якими займаються вже з першого класу. Розкриваємо також творчий потенціал учителів, особливо молодих, зацікавлюємо їх, і вони відкривають нові дитячі таланти.
Таке завдання в повному обсязі може реалізувати лише творчий колектив. Тому фестиваль — це підсумок творчого року школи.
Підбиваючи підсумки сказаного, всю роботу з формування громадської думки з проблеми навчання та розвитку обдарованих дітей можна представити у вигляді схеми: