Як показує досвід перехід учнів до школи ІІ ступеня супроводжується суттєвими змінами в житті дитини, які часто являються причиною або пусковим механізмом ряду негативних процесів, які призводять до “внутрішнього відходу від школи”, шкільної дезадаптації учнів. Специфіка шкільної дезадаптації при переході в середню школу полягає в тому, що ці явища мають масовий характер і в значній мірі зумовлені об’єктивними факторами, які пов’язані із змістом і організацією навчального процесу і віковими особливостями учнів.
Специфічними факторами, які можуть спричинити дезадаптацію учнів при переході до середньої школи є:
1. Невідповідність (розрив) в вимогах між програмами третього і п’ятого класів.
2. Різке підвищення інтенсивності навчання (темп, обсяг, складність матеріалу в п’ятому класі).
3. Зниження ступеня контролю і емоційної підтримки з боку вчителів, різке підвищення вимог до самостійності, самоорганізації школярів.
4. Обмежені можливості індивідуального підходу до учнів, формалізація контактів між учнями і вчителями (предметники, як правило, недостатньо добре знають індивідуальні особливості дітей, не враховують їх особистісних особливостей).
5. Складності підліткового віку (неконструктивні форми самоствердження, перенесення незадоволення своїм статусом в дитячому колективі на загальне ставлення до школи).
6. Характерні для цього віку зниження учбової мотивації: звичні стимули (оцінки, схвалення дорослих) стають менш дієвими – підліток більше орієнтується на думку однолітків; пізнавальні мотиви, зазвичай недостатньо сформовані, перспективи майбутнього ще досить віддалені і не мають стимулюючого значення.
Роботу по попередженню дезадаптації при переході в школу ІІ ступеня рекомендується починати в ІІ півріччі 4-го класу. Для створення умов для більш поступового переходу учнів до нового рівня умов і профілактики дезадаптації доцільним є проведення таких заходів:
1. Забезпечення наступності вимог до учнів при переході в школу ІІ ступеня:
- включення в навчальні плани і опрацювання з учнями 4-х класів додаткових тем з метою забезпечення наступності в програмових вимогах;
- періодичне проведення уроків іншими вчителями (обмін класоводами, якщо на паралелі два класи);
- відвідування уроків вчителями - предметниками з метою виключення додаткових труднощів для учнів, які пов’язані з різкими розбіжностями в вимогах до організованості і самостійності, темпу;
- відвідування уроків в 4-х класах майбутніми класами керівниками для ознайомлення зі стилем викладання вчителя, що дозволяє встановити до якого стилю подачі навчального матеріалу і до яких вимог звикли діти, щоб на початку навчання в школі ІІ ступеня, по-можливості не вносити різких змін, а також для ознайомлення з індивідуальними особистісними особливостями дітей і врахування їх в подальшій роботі.
2. Організація класоводами спеціальних бесід з учнями про нові вимоги, вправи розігрування нових шкільних ситуацій, де заохочується самостійність і здатність розв’язувати шкільні проблеми, які виникають, без підтримки вчителя.
3. Організація батьківських зборів з метою ознайомлення їх з віковими психологічними особливостями молодших підлітків, роз’яснення причин можливої дезадаптації дітей в школі ІІ ступеня, засобів її попередження і надання допомоги в подоланні труднощів.
4. Складання психолого-педагогічних характеристик на кожного випускника початкової школи класоводом для класного керівника 5-го класу.
Проведення вищезазначених заходів наприкінці 4-го класу дозволяє значно знизити ризик виникнення дезадаптації при переході в 5-й клас.
Робота по вивченню процесу адаптації п’ятикласників проводяться в І півріччі.
Вона складається:
- аналіз успішності учнів та порівняння цих даних з успішністю в 4-му класі. Виявлення предметів з яких у дітей виникло найбільше труднощів, встановлення причин та знаходження шляхів їх подолання;
- використання діагностичних методик: анкета “Школа”, анкета;
- виявлення дітей “групи ризику”, відповідно до характеристики різних типів дітей “групи ризику” та врахування при роботі з цими дітьми рекомендації, що надані;
допомога дітям з ознаками дезадаптації в подоланні труднощів цього періоду