Перший раз у перший клас

Батьки і початкова школа :

партнерство заради дитини

Вступ до школи – надзвичайно відповідальний момент, як для самої дитини, так і для батьків. Звичайно ж, вас хвилює, як дитина буде вчитися в школі, які взаємини складуться у неї з учителями та однолітками, наскільки навчання буде для неї радісним і корисним.

Пам’ятка батькам першокласників

Підтримайте в дитині його прагнення стати школярем. Ваша щира зацікавленість в його шкільних справах і турботах, серйозне ставлення до його перших досягнень і можливих труднощів допоможуть підтвердити значущість його нового положення і діяльності.

Обговоріть з дитиною ті правила і норми, з якими він зустрінеться в школі. Поясніть їх необхідність і доцільність.

Ваша дитина прийшла у школу вчитися. Може щось не відразу виходити, це природно.

Складіть разом з першокласником розпорядок дня, стежте за його дотриманням.

Підтримайте першокласника в його бажанні досягати успіху. Пам’ятайте, що похвала та емоційна підтримка здатні помітно підвищити інтелектуальні досягнення.

Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, його навчальних справах, не соромтеся звертатися за порадою і консультацією до вчителя або шкільного психолога.

Читання – важливе заняття для школяра. Це міцний фундамент інтелектуального, морального, духовного розвитку дитини.

Не порівнюйте дитину з іншими дітьми. Порівнюйте її з такою, якою вона була вчора, чи , можливо, буде завтра.

Зі вступом до школи в житті вашого малюка з’явиться ще одна авторитетна людина – учитель. Поважайте думку першокласника про свого педагога.

Забезпечуйте всі можливості та умови для повноцінної гри. «Чим краще дитина грається, тим краще вона підготовлена до навчання в школі» Л.Виготський.

Процес адаптації (пристосування) до шкільного життя у дітей триває по-різному – від 2 тижнів до 2-3 місяців, залежно від рівня їх готовності до школи, психофізичних особливостей та стану здоров’я.

Батьків цікавлять питання …

Які типові прояви дезадаптації?

Дитина часто плаче. У неї, на відміну від звичайного, пригнічений або, навпаки, збуджений стан. Дитина проявляє необґрунтовану агресію.

Як часто потрібно взаємодіяти з учителем у період адаптації?

У адаптаційний період повинен бути налагоджений тісний зв’язок між школою і батьками. Потрібно домовитися про місце і час зустрічей вчителя і батьків, на яких вони могли б обмінятися своїми спостереженнями, враженнями з приводу дій дитини.

Про що краще питати дитину, коли вона повертається зі школи?

Психологи встановили, що батьки своїми питаннями про школу показують дитині свої пріоритети і цінності. З ваших питань про школу дитина повинна зрозуміти, що вам цікаво все, що з нею відбувається, що вам важливі його успіхи, але ви любите і приймаєте його таким, яким він є.

Інформуємо батьків

Навчання у 1 класі розпочинають діти, як правило, з 6 років.

Прийняття дітей до 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється на безконкурсній основі.

Конкурсний набір до першого класу відбувається лише у випадку, коли дитина вступає до спеціалізованої школи з поглибленим вивченням предметів.

Тривалість навчального року в 1 класі загальноосвітнього навчального закладу становить 175 робочих днів (35 навчальних тижнів).

Навчальний план для учнів початкової школи, в т.ч. і для 1 класу розрахований на 5-денний робочий тиждень.

Тривалість канікул для 1 класу протягом навчального року не повинна бути меншою 30 календарних днів.

Тривалість уроку для учнів 1 класу становить 35 хвилин.

Тривалість перерв між уроками для учнів 1 класу має бути не меншою 15-и хвилин, великої перерви після другого уроку – не менше 30 хвилин, або двох малих перерв по 20 хвилин після другого і третього уроку.

Домашні завдання учням першого класу не задаються.

Навчальні досягнення учнів 1 класу оцінюються вербально(словесно).

Найголовніше завдання батьків під час шкільного навчання дитини - не стати вчителями-дублерами, а залишитися батьками, що приймають, розуміють і люблять свою дитину, незважаючи на його шкільні успіхи або труднощі.

Якщо рівень навчальних досягнень дитини вас не влаштовує

Що робити?

Зверніть увагу на те, що дитині вдається краще.

Приділіть дитині більше часу.

Знайдіть свій щоденник та перегляньте його.

Поговоріть з дитиною, налаштуйте її на докладання більших зусиль.

Уранці, відправляючи дитину до школи, побажайте їй успіху.

Що не робити?

Не дорікайте успіхами інших дітей.

Не насміхайтесь над невдачами дитини.

Не проявляйте надмірну жалість до дитини.

Не читайте нотацій.

Лікарі рекомендують тримати в зоні особливої уваги здоров’я дитини, її зір, слух, поставу

Займайтеся спортом разом з дитиною: плавайте,грайте у футбол, катайтеся на велосипеді. Пам’ятайте, що краще укріпити здоров’я, ніж потім лікуватися.

Робота з комп’ютером, перегляд телевізійних передач і будь-які заняття, що вимагають значного зорового навантаження, мають тривати не більше години на день.

Шум знижує продуктивність фізичної праці на 30 відсотків, а розумової – на 60.

Неправильна постава справляє негативний вплив на роботу внутрішніх органів.

Ще одна важлива порада

Чудовий ефект у навчанні дає спів, який не тільки зміцнює м’язи гортані та голосові зв’язки, а й розвиває фонематичний слух, який відіграє важливу роль для правильного вимовлення звуків. Якщо Ви хочете, щоб дитина була успішна у вивченні іноземної мови, варто записати її в хорову студію.

Шановні батьки!

Настав час об’єднати зусилля і можливості сім’ї та школи у формуванні неповторної особистості школяра, майбутньої високодуховної, цілісної та успішної людини.

ДОПОМОЖІТЬ ПЕРШОКЛАСНИКУ

ПОРАДИ БАТЬКАМ

Першокласники з перших днів навчання переживають сильний психологічний стрес. Для дитини почалося нове життя, і вона не в змозі миттєво звикнути до нової ролі. Поставте себе на її місце: новий колектив, замість вихователя або бабусі – вчителька і нові обов’язки. А батьки, замість того, щоб допомагати, починають висувати до першокласника занадто високі вимоги і дитина фізично не в змозі їх виконувати. Крім цього, дорослі бояться, що дитина буде без діла вештатися по вулиці, і, намагаються максимально завантажити дитяче дозвілля. Вони віддають малюка в декілька секцій і вимагають від нього неможливого. Не кожен дорослий у змозі задовольнити запити батьківських амбіцій, не кажучи про 6-7-річну дитину.

Шкільна незрілість визначається не загальним відставанням у розвитку, а частковою незрілістю одного або декількох компонентів психологічної готовності до школи. Це можуть бути:

· недостатньо розвинуте логічне мислення;

· «бідний» словниковий запас;

· невміння будувати складні речення, пояснювати;

· вузький кругозір;

· недостатній розвиток дрібної моторики;

· відставання у розвитку еволюційно-вольової сфери.

Виключивши навіть одну з прогалин у розвитку дитини, и підвищите її успішність в

опануванні нового матеріалу та знизите ризик дезадаптації.

Найбільш поширені проблеми першого класу

· Дитина не може зосередитися і перескакує з одної справи на іншу.

· Дитині необхідно, щоб його контролювали. Вона не в змозі самостійно впоратися навіть з простим завданням.

· Дитині важко просидіти без руху 40 хвилин.

· Дитині не подобається вчитися. Її більше цікавлять іграшки, а не книжки і прописи.

Загальні поради щодо подолання проблем першокласника

Відповідальність

Багато батьків, намагаючись привчити дитину до самостійності, не допомагають їй робити уроки, а лише перевіряють вже виконане завдання. Але не кожна дитина в змозі самостійно навіть просте завдання. Буде потрібно кілька місяців, щоб дитина зрозуміла, що домашнє завдання – це її обов’язок, який треба виконувати. Тому перший час ви повинні м’яко нагадувати малюку, що час сідати за книжки і допомагати йому бодай своєю присутністю.

Шкільне приладдя

Неодмінним атрибутом навчання є шкільне приладдя. Всілякі пенали, зошити, ручки, ластики, папки першокласник сприймає, як нові іграшки. Тому не економте на цих необхідних атрибутах. Дозвольте дитині брати участь у виборі шкільного приладдя, воно підтримує інтерес до навчання.

Заняття вдома

Хоча домашні завдання у 1-му класі не задаються, не можна дитину відразу заставляти виконувати різні навчальні дії вдома Слід дати 1-2 години вільного часу для гри, в тому числі, на свіжому повітрі. Але не слід відкладати читання улюбленої книжки чи розгляд ілюстрації чи розмальовування на пізній вечір. Оптимальний час виконання навчальних завдань – 16-17 та година: дитина вже відпочила після школи і ще не втомилася грати.

Якщо дитина дуже довго сидить над конкретним завданням, запропонуйте їй допомогу (підкресліть кольоровим олівцем букви, цифри, виліпіть з пластиліну або намалюйте на піску, поясніть по-іншому). Якщо ситуація не покращується, слід поговорити з фахівцями (психологом, логопедом, педіатром). У деяких дітей процес формування дрібної моторики, яка необхідна для навчання, закінчується лише до 8 років. Такого малюка рекомендують не тягти вперед, а навпаки ще рік залишити у дитячому садочку. Краще рік, ніж втрата бажання вчитися.

Допомога та підтримка

Завжди починайте з найважчого, поки увага на висоті. А те, що дитині знайомо з дитячого садка (наприклад, малювання), вона зуміє зробити і після того. Як крива зосередженості піде на спад. Якщо у дитини щось не виходить, допоможіть їй на проміжних стадіях. Тільки не варто робити за неї завдання цілком. Плавно підведіть до правильного рішення, але остаточну відповідь вона повинна дати сама. На останок обов’язково похваліть малюка: «Ось бачиш, який ти молодець! Я тобі тільки трохи допомогла, і ти сам вирішив цей складний приклад». Тоді у дитини з’явиться позитивна установка: «Я сам можу все».

Частіше хваліть маленького учня. За будь-яку перемогу. І не акцентуйте увагу на невдачах. Якщо дитина легко рахує, але не виходить правопис, то розповідайте їй, як вона гарно рахує, а якщо вона буде намагатися, то обов’язково навчиться також добре писати. У ваших силах прищепити дитині волю до перемоги. Не обзивайте її смішними прізвиськами, якщо вона щось погано робить (наприклад, курка криво лапа»): щоб уникнути вашого глузування, дитина взагалі перестане писати або змириться зі своїм прізвиськом і не захоче красиво писати.

Не забувайте, що багато залежить від генів. Якщо ви не відрізнялися в школі високою успішністю і насилу одержали атестат, то не вимагайте від своєї дитини неможливого. Хай краще зросте твердий трієчник, а не замучений зубрила-відмінник. Гріш-ціна тим знанням, які насильно вбиті дитині.

ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ

Щоб уберегти вас від деяких, на жаль, дуже поширених помилок, ми пропонуємо вам кілька порад. Прочитавши їх, подумайте, які для вас і вашої родини найбільш актуальні. Спробуйте виконувати хоча б їх. Якщо вам вдасться розумно організувати життя вашої дитини, це полегшить вам взаємне пізнання, вбереже від багатьох неприємностей у майбутньому і подарує години спілкування з близькою людиною. Отже, деякі практичні рекомендації.

1. Вранці підіймайте свою дитину спокійно. Прокинувшись, вона повинна побачити вашу посмішку і почути ласкавий голос. Не підганяйте з ранку, не смикайте по дрібницях, не докоряйте за помилки, навіть, якщо вчора попереджали.

2. Не підганяйте дитину. Уміння розраховувати час – ваша задача, і якщо вам це погано вдається, це не провина дитини.

3. Не відправляйте дитину в школу без сніданку : до шкільного сніданку їй доведеться багато попрацювати.

4. У жодному разі не прощайтеся, попереджаючи: «дивись, не балуйся», «веди себе добре», «щоб сьогодні не було поганих оцінок» і т.ін. Побажайте дитині удачі, підбадьорте, знайдіть кілька ласкавих слів – у неї попереду важкий день.

5. Забудьте фразу «Що ти сьогодні отримав?»Зараз усі оцінки позитивні. Зустрічайте дитину після школи спокійно, не ставте їй тисячу питань, дайте розслабитися (згадайте, як вам буває тяжко після робочого дня). Якщо ж дитина занадто збуджена, якщо прагне поділитися чимось, не ігноруйте, не баріться, послухайте – це не займе багато часу.

6. Якщо бачите, що дитина засмучена, але мовчить, не допитуйтесь, нехай заспокоїться, тоді і розповість усе сама.

7. Вислухавши зауваження вчителя, не поспішайте влаштовувати прочухана, постарайтеся, щоб ваша розмова з учителем відбувалася без дитини. До речі, завжди не зайве вислухати «обидві сторони» і не поспішати з висновками.

8. Після школи дитина не повинна відразу сідати за навчальні завдання, необхідно дві-три години відпочинку (а в першому класі добре б півтори години поспати) для відновлення сил. Найкращий час для навальних занять вдома – з 15-ї до 17-ї години.

9. Не змушуйте робити всі уроки в один присід, після 15-20 хвилин занять необхідні 10-15-хвилинні «перерви». Краще, якщо вони будуть рухливими.

10. Під час приготування уроків не сидіть «над душею». Дайте дитині можливість працювати самій. Але вже якщо потрібна ваша допомога, наберіться терпіння. Спокійний тон, підтримка («не хвилюйся, все вийде», «розберемося разом», «я тобі допоможу», «ти все вмієш», «пригадай, як пояснював вчитель»), похвала (навіть якщо не дуже виходить).

11. У спілкуванні з дитиною намагайтеся уникати умов: «якщо ти зробиш, то…», деколи умови стають нездійсненними незалежно від дитини і ви можете опинитися в дуже складній ситуації.

12. Знайдіть протягом дня бодай півгодини, коли ви будете належати тільки дитині, не відволікайтеся на домашні турботи, телевізор, спілкування з іншими членами родини. У цей момент важливіше всього її справи, турботи, радості і невдачі.

13. Виробіть єдину тактику спілкування всіх дорослих у сім’ї з дитиною, свої розбіжності з приводу педагогічної тактики вирішуйте без дитини. Якщо щось не виходить, порадьтеся з учителем, лікарем, психологом, логопедом. Не вважайте зайвою літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.

14. Пам’ятайте, що протягом навчального року є критичні періоди, коли вчитися складніше, швидше настає стомлення, знижена працездатність. Це:

· перші 4-6 тижнів для першокласників;

· 3-4 тижні для учнів 2-4-х класів;

· кінець І семестру;

· перший тиждень після зимових канікул;

· середина ІІ семестру.

У ці періоди слід бути особливо уважним до стану дитини.

15. Будьте уважні до скарг дитини на головний біль, втому, погане почування. Найчастіше це об’єктивні показники труднощів навчання.

16. Врахуйте, що навіть «зовсім великі» діти (ми часто говоримо «ти вже великий» 7-8-річній дитині) дуже люблять казку перед сном, пісеньку і ласкаве поглажування. Все це заспокоює їх, допомагає зняти напруження, що накопичилося за день, спокійно заснути. Намагайтеся не згадувати перед сном неприємностей, не з’ясовувати стосунки, не обговорювати завтрашню контрольну і т.ін.

Завтра новий день, і ви повинні зробити все, щоби він був спокійним, гарним, радісним. Просто треба намагатися, щоб наступний день можна було прожити без нервування і нотацій.

Кiлькiсть переглядiв: 240