Формування виховних компетентностей школяра шляхом впровадження проектних технологій

Життєва компетентність дітей – основа розвитку особистості. Сьогодні, коли відбуваються зміни і модернізації в області освіти, особлива увага звернена на роль школи, як організатора освітнього середовища для розвитку особистості. Світові тенденції розвитку середньої загальної освіти характеризуються переходом від традиційної репродуктивної моделі школи до розвиваючої конструктивної моделі, орієнтованої на результат. Обновилася функція школи: не тільки навчання і виховання, але і соціалізація школяра, формування життєвої компетентності, розвиток соціально - значимих якостей особистості. Мета освіти – формування особистості, яка буде здатна отримувати глибокі знання, професійні навички, вільно орієнтуватися, самореалізовуватися, саморозвиватися і самостійно приймати правильні, морально-відповідальні рішення в умовах мінливого світу. Закон України «Про загальну середню освіту», Національна доктрина та Державна національна програма «Освіта» підкреслюють, що завданнями загальної середньої освіти є: формування особистості учня, розвиток його здібностей і обдаровань, наукового світогляду; підготовка учнів до подальшої освіти і трудової діяльності; виховання громадянина України. Школа сьогодення вимагає від нас, педагогів, творчого підходу до роботи з учнями. Мабуть тому метод проектів займає все більш чільне місце в педагогічній практиці. Я звернулась до цього методу, тому що він дає можливість в стінах школи виховувати творчу особистість, пробуджує і розвиває в дитині талант, дає можливість дітям осмислено застосовувати свої знання, реалізує їх соціальні потреби, формує мотивацію до навчання. Метод проектів спрямований не на просте оволодіння деякою сумою знань, чи навіть їх системою, а на розвиток умінь вирішувати проблеми, показувати практичне використання знань. В основі методу проектів знаходиться розвиток пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання. Термін "проект" у перекладі з латинської мови означає "кинутий уперед – задум, план тощо". Проектування у загальному його розумінні – це науково обґрунтоване конструювання системи параметрів майбутнього об'єкта або якісно нового стану існуючого проекту-прототипу. Суть мого досвіду полягає у впровадженні в навчально-виховний процес інноваційних технологій і методик, робота в проектних технологіях з метою формування життєвих компетентностей школярів. Ідея проектної діяльності дозволяє поєднати зміст розвитку, виховання і навчання з реальним життям, уможливлює використання умінь, навичок, знань для вирішення практичних завдань.

Перед собою я ставлю мету:

1.Зробити процес виховання , наскільки це можливо, цікавим та раціональним.

2.Систематично впроваджувати моделювання життєвих ситуацій, рольових ігор.

3.Поєднати розумове, моральне, естетичне, художнє, трудове виховання.

Щоб мати можливість знайти своє місце в житті, учень сучасної школи повинен володіти певними якостями: гнучко адаптуватися у мінливих життєвих ситуаціях; самостійно і критично мислити; уміти бачити і формулювати проблему (в особистому, професійному, суспільному плані), знаходити шляхи раціонального вирішення; усвідомлювати, де і яким чином здобуті знання можуть бути використані в оточуючому середовищі; бути здатним генерувати нові ідеї, творчо мислити; уміти працювати з інформацією (збирати потрібні факти, аналізувати їх, висувати і обґрунтовувати гіпотези вирішення проблем, робити необхідні узагальнення, співставлення з аналогічними або альтернативними варіантами розв’язання, встановлювати статистичні закономірності, робити аргументовані висновки, використовувати їх для вирішення нових проблем; бути комунікабельним, контактним у різних соціальних групах, уміти працювати в колективі, у різних галузях, різних ситуаціях; уміти самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, моральних якостей, культурного рівня.

Робота над проектом - це колективна, групова робота. Під час такої роботи діти вчаться демократичним формам спілкування, критичному мисленню, приймати обґрунтовані рішення, поважати думку колег. Коли учні працюють разом, у них формуються навички, необхідні для самостійного життя: уміння уважно слухати; разом вирішувати проблеми; самостійно (або сумісно) приймати рішення; проводити різноманітні досліди; аналізувати матеріал; вирішувати конфлікти.

Проектна діяльність дозволяє розширити мету і завдання виховних заходів, змінити їх форму. Цікава робота, якою є проектна діяльність, не викликає напруження розумових процесів дітей, а це означає, що проекти можна вважати технологіями, які зберігають здоров’я Особливого значення набуває залучення школяра до процесу пошуку. Традиційний зв’язок «учитель – учень» змінюється на «учень – учитель». Цінною є співпраця між учнями та вчителем. Важливим є не лише результат, а й процес досягнення результату.

Виконання проектів — це складна самостійна діяльність учнів під керівництвом педагога – організатора та вчителя – наставника.

Проектна діяльність учням допомагає:

• вивчати не тільки засоби, але й способи конкретної діяльності;

• розвивати пізнавальні навички та вміння самостійно конструювати свої знання;

• розвивати критичне та творче мислення;

• розвивати вміння орієнтуватися в ін­формаційному просторі;

• організувати змістовне проведення позаурочного часу;

• усвідомлювати де і яким чином вона може бути використана на практиці.

Розвиток пізнавальних інтересів, творчих навичок, уміння самостійно здобувати знання є метою застосування проектних технологій. Що може бути кращим для становлення особистості, ніж відчуття успіху і власної значущості від результатів власної діяльності. Таким чином, використання проектних технологій у виховній роботі створює умови для всебічного розвитку особистості у процесі організації творчої діяльності.

Використання проектів у виховній роботі школи дозволяє включити в цей процес велику кількість школярів та організувати співпрацю вихователів та вихованців через активну та творчу діяльність.

Результатами такої співпраці стали проекти:

Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави:

проекти «Моральний вчинок», « Крокуємо по Європі», « Україна - держава європейська», «А ми ту славу збережемо», «Мої права та обов’язки».

Ціннісне ставлення до природи: проект «Зробимо Україну чистою»,

Ціннісне ставлення до мистецтва: проект «Лялька – мотанка »

Ціннісне ставлення до свого фізичного «Я»: проект «Куріння – проблема всього людства»

Ціннісне ставлення до людей: проекти до Дня працівника освіти «Вам, наші вчителі, від нас ваших учнів», « Життя вчителя очима дітей».

Підсумком роботи учнівського самоврядування є проект «Звітує президентсько – парламентська республіка «Берегиня».

Отже, проектні технології допомагають учням набувати ключових компетентностей, без яких їм не обійтись в житті, незалежно від обраної у майбутньому професії. Школа – це не місце підготовки майбутніх дорослих, а місце, де дитина живе і вчиться жити в складному навколишньому світі, працювати, спілкуватися, здобувати необхідні знання. Учитель і учні йдуть цим шляхом разом, від проекту до проекту. Проектні технології ніяк не повинно ставати певною панацеєю. Я вважаю, що елементи проектного навчання варто використовувати як доповнення до інших видів навчально – виховному процесі, як засіб прискорення росту в особистісному вимірі.

Кiлькiсть переглядiв: 259