Гра "Що? Де? Коли?"

Розробила вчитель української мови та літератури Єрмакова С.М.

Мета: узагальнити і закріпити вивчений матеріал, удосконалювати навички правильно оформлювати усні висловлювання, розвивати логічне й творче мислення учнів, удосконалювати навички учнів аналізувати прозові твори, усвідомити ідею творів, виховувати в учнів доброту, уміння співчувати та співпереживати, вдячність письменникам за його чудові твори.

Оформлення класу:

· 1. Посередині стіл із дзиґою.

· 2. 12 конвертів із завданнями.

· 3. Плакат: "Геній - це 1% натхнення і 99% потіння" Едісон.

Ведучий - учитель:

-Юні друзі, сьогодні у нас гра "Що? Де? Коли?". Сьогоднішня гра виявить найрозумніших, ерудованих учнів, тих, хто дружить з літературою.

Команда знавців грає проти команди вчителів філологів нашої школи.

Представлення команд.

Команда знавців займає місця навколо столу.

Починаємо І раунд ( обертається дзиґа - стрілка вказує на сектор № 1)

-Запитання від учителя української мови та літератури Діани Степанівни.

Майбутня письменниця була обдарованою дівчиною. Вона прекрасно вишивала, грала на фортепіано, писала в 9 років. Через хворобу не могла відвідувати школу, тому навчалась удома. Мала великі здібності до мов. Вивчила грецьку, німецьку, французьку, польську, англійську. У 19 років написала підручник зі стародавньої історії для своїх молодших братів і сестер. Хто ця письменниця та як називається її перший вірш? (Леся Українка " Надія")

Сектор 2

Ще за життя його вважали найталановитішим письменником у всій Україні, а, може, і Європі. Він був митцем-титаном. Увесь його доробок, як вважають літературознавці, навряд чи вмістився в ста томах. Назвати ім я письменника.

Сектор 3

"Чорна скринька"

Протягом багатьох століть Україна потерпала від різних іноземних ворогів. Одного разу, вибиваючи напад ворогів, герой потрапляє в полон.
Дівчина, прагнучи визволити свого коханого, пропонує герою річ, яка давала вільний вихід із ворожого табору. Ця річ у чорній скрині. Назвати річ і назву твору. ( перстень з твору І.Франка «Захар Беркут»)

Сектор 4

Напередодні великого зимового свята юний герой опинився в лісі, почалася заметіль. Хлопчик заблукав і був наляканий вовками. Хто цей хлопчик? Назвати твір і письменника.

Музична пуза. (Українська народна пісня у виконанні учнів або грамзапис)

5 сектор

"Синові моєму зі спадщини після мене нічого не треба. Він не буде людиною абиякою: з нього вийде або щось дуже добре, або велике ледащо; для нього спадщина по мені або нічого не значитиме, або нічого не поможе". Про якого письменника йдеться? ( Т.Г. Шевченко)

6 сектор

"Чорна скринька"

Хлопчик був справжній розбишака: там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму закадишному другові; там перекинув діжку з дощовою водою..."
За ці витівки йшли жалітися до батька хлопця, а батько жорстоко бив його ременем. Юний герой ніколи не просив пробачення і стійко переносив усі бійки. А за те, що хлопець говорив завжди правду, батько давав йому те, що лежить у чорній скриньці.
Що ж лежить у скриньці? ( Дві копійки. "Федько-халамидник")

7 сектор

Це оповідання, в якому автор неправильно тлумачить якесь явище, предмет чи події. Обов'язковою ознакою характеристики героїв є смішні риси вдачі.
Як називається цей жанр? Навести приклад. (Гумореска. "Найважча роль»")

8 сектор

Герої оповідання хлопці - однокласники були винахідниками і мрійниками. Одного разу підслухали розмову між сільським рибалкою і колгоспним шофером, які планували поїхати до Києва разом із школярами (діти їхати на екскурсію) і привезти щось для небезпечної справи. Щоб розкрити намір рибалки і шофера, юні герої без дозволу вчительки відважились їхати в кузові під стільцями на вантажній машині. Хто ці герої? (Це герої оп. Всеволода Нестайка "Тореадори з Васюківки" Ванько та Ява)

9 сектор

"Чорна скринька"

Події відбувалися в кінці 19 століття. Держава не піклувалася про освіту бідних дітей, тому школа була стара, занедбана. Та все ж деякі батьки віддавали своїх дітей до школи. Привів батько і юного героя. Чим пригостили учні новачка, коли він перший раз прийшов до школи? Що лежить у "чорній скриньці"? ("Грицева шкільна наука". Хлопчика пригостили крейдою)

10 сектор

Це невеликий частіше віршований твір, у якому під персонажами, якими є звірі, птахи, рослини, заховані люди, їх вчинки. У цих творах висміються людські вади, суспільні недоліки.
Як називається такий твір. Назвати письменників, які працювали в такому жанрі, навести приклади. (Це байка. Байки складали Л. Глібов, Є. Гребінка, Г. Сковорода " Щука" Л. Глібова)

11 сектор

Цей невеликий за обсягом твір уперше в українській літературі закликав народ до боротьби за волю і незалежність України. Український композитор поклав цей твір на музику. Виконується цей твір стоячи. Перекладений на багато мов світу.
Який це твір, і хто написав до нього музику? (" Заповіт" Т. Шевченка. Музику написав український композитор Гордій Гладкий)

12 сектор

Юні герої мріяли зробити якесь відкриття. Відпочиваючи влітку дізналися, що в озері хтось живе і ночами виє і зітхає. Хлопці вирішили, якщо не зловити, то хоч би сфотографувати, щоб здати фотографію в Академію наук.
І ось одного разу, коли все навколо вкрилось темрявою, хлопці побачили, що водою пливло щось надзвичайне, неймовірне і дуже доісторичне ... .
На поверхні видніла лише голова, але що та була за голова! Ось потвора повернулась до нас, і блимнули червонясто два великих ока. Між ними стирчав хижий ріг. З напіврозкритої пащі виглядали гострінні біла зуби.
(Це Митько і Сергій з оп. "Химера лісового озера" вловили велосипедиста, який хотів їх налякати)

Учитель.

-Кращий гравець нагороджується грамотою із зображенням символу мудрості "Сови".

Музична пауза (номер художньої самодіяльності)

Учитель

-Дякую за гру. До нових зустрічей.

Урок української мови з використанням творчої спадщини В.О.Сухомлинського

Розробила вчитель української мови та літератури Клинцівської ЗШ І-ІІІ ступенів Єрмакова С.М.

11 клас

Тема: Пунктограми в складному реченні . Тренувальні вправи

Мета: повторити основні пунктограми в складному реченні; закріпити теоретичні знання й практичні навики з теми; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу з творів В.Сухомлинського сприяти формуванню високих моральних рис, працелюбності, героїзму, доброти, любові до Батьківщини, матері, виховувати у дітей повагу до природи

Тип уроку: формування практичних умінь і навичок

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя: Творча спадщина відомого українського педагога В.О.Сухомлинського дуже багатогранна. Цінний доробок великого учителя оцінений і далеко за межами нашої країни.

Багато висловів видатного педагога містять глибокий зміст і дійсно стали крилатими. Тож, сьогоднішній урок ми присвятимо знайомству з «заповітами» Василя Олександровича.

ІІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку

Актуалізація опорних знань

Клоуз-тест

Виконайте завдання, що має назву «Клоуз-тест». Вам необхідно продовжити речення одним словом.

· Якщо частини безсполучникового складного речення означають послідовність дій або їхню одночасність і тісно пов’язані між собою за змістом , то між ними ставиться …

· Якщо частини рівноправні, незалежні, мають у середині розділові знаки та далекі за змістом, то між ними ставиться …

· Якщо наступна частина безсполучникового складного речення пояснює або розкриває зміст попередньої, то між ними ставиться …

· Якщо наступна частина безсполучникового складного речення виражає причину того, про що йдеться в попередній, то між ними ставиться …

· Якщо наступна частина безсполучникового складного речення виражає наслідок або висновок із того, про що йдеться в попередній, то між ними ставиться …

· Якщо зміст частин протиставляємо або зіставляємо, то ставимо між ними …

· Якщо у наступній частині безсполучникового складного речення міститься порівняння з тим, про що йдеться в попередній, то між ними ставимо …

IV. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок.

Тренувальні вправи

· Який зміст вкладає автор у подане речення? Встановіть у складному реченні головну і підрядну частини. Визначте вид підрядного речення.

Життя повинне переконувати, що лінощі й недбальство зачиняють двері для того , що доступне працьовитому і старанному.

· Дайте заголовок поданому уривку. Які різновиди речень переважають у тексті – прості чи складні? Визначте будову останнього речення тексту. Поясніть розділові знаки в поданих реченнях.

Юні мої друзі, щадіть серце і виховуйте почуття. Пам’ятайте, що в наш час людина з кожним роком усе більше відчуває вплив навколишнього середовища. В ідеї – людина людині друг, товариш і брат – закладено глибокий зміст. Бути другом – це значить утверджувати в собі людяність.

У тебе будуть діти, пам’ятай: від того, як маленька дитина ставиться до птахів, квітів, дерев, залежить її ставлення до людей.(«Серце віддаю дітям»).

* Прочитайте речення. Передай своїми словами розуміння його змісту. Зробити синтаксичний розбір речення ( робота біля дошки).

Людина повинна працювати не тільки для того, щоб добувати собі хліб і одежу, побудувати житло, але й для того, щоб поряд з її будинком завжди цвіли квіти, давали радість їй і людям.

· Перепишіть, поставивши розділові знаки. Визначте мовні засоби, що об’єднують речення в зв’язаний текст. До якого типу мовлення належить цей уривок?

Той, хто по-справжньому любить Батьківщину, у всіх відношеннях справжня людина. Наша Батьківщина – це могутнє тисячолітнє дерево. Тож кожен з нас буде не сухою, безплідною колючкою на цьому дереві, а живою гілкою. Пам’ятай, що наша Батьківщина ніколи не підкорялася ні одному завойовнику. Знай, що справжнього патріота нашої Батьківщини можна убити, спалити, закопати живим у землю, як це робили звірі фашисти, але підкорити не можна ( «Листи до сина»).

· Прочитайте текст, визначте до якого стилю він належить, поясніть розділові знаки. Розберіть за будовою виділені слова в тексті. ( індивідуальне завдання)

Якщо людину з дитинства виховувати на красі, на хороших книгах, якщо у неї розвивається схильність до переживань, захоплення красою, то навряд чи вона стане людиною розбещеною, безсердечною.

Краса, а над усе художні цінності, виховують витончену натуру, а чим витонченіша натура, тим гостріше людина сприймає світ і тим більше може дати світу ( «Листи до сина»)

· Запишіть текст під диктовку. Визначте головну думку поданого тексту. Поясніть розділові знаки.

Ти чуєш прислів’я «Життя прожити – не поле перейти». В тому, яка людина в сімейному житті, виявляється її моральне обличчя. На жаль, немало в нашому суспільстві людей, які поза сім’єю видають себе за борців за високі ідеали, а в сімї – дрібні егоїсти, деспоти.

Пам’ятай, що вступаючи в шлюб, люди беруть на себе не тільки юридичні, матеріальні, а й духовні обов’язки. Від характеру стосунків у сімї залежить духовне багатство суспільства. Іноді молоде подружжя в перші місяця «розчаровуються», зникає «поезія кохання».

Пам’ятай , сину, що якщо у тебе буде бажання створити сімю, ти повинен добре перевірити себе – чи готовий ти виконати свій громадянський обов’язок («Листи до сина»)

V. Рефлексія

* Які на вашу думку, були стосунки В.Сухомлинського з сином?

* Чого вчить В.Сухомлинський свого сина? Чи співпадають його настанови з тим, що говорять вам ваші батьки?

VІ. Підсумки уроку

Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання

Напишіть власні міркування про шлюб, використовуючи речення різного типу.

Кiлькiсть переглядiв: 588